23948sdkhjf

Hector Rail och Van Dieren utökar samarbetet

Hector Rail och Van Dieren Maritime har kommit överens om att utveckla sin gemensamma trafik mellan Sverige och Kontinenten. Med start den 11 september kommer tre rundturer per vecka mellan Nässjö och Herne i Ruhr-området att läggas till de fem rundturer per vecka som redan produceras.

Både den existerande verksamheten och de nya tågen kommer att baseras på samma koncept som innebär att samma lok drar tågen utan stopp hela vägen mellan Sverige och Tyskland via de fasta förbindelserna genom Danmark. Samarbetet startade i januari 2008 med de första direkta genomgående tågen mellan Sverige och Tyskland någonsin. Van Dieren Maritime, ett helägt dotterbolag till Samskip, har utvecklat ett mycket framgångsrikt dörr-dörr-koncept baserat på intermodala enheter som dras den långa sträckan i egna heltåg. Tågen kan ta alla typer av lastbärare, såsom containrar av alla storlekar liksom trailrar, och även så kallade Mega-trailers. - Vi är mycket glada och stolta over det utökade förtroende vi har fått från Van Dieren Maritime, säger Mats Nyblom, vd på Hector Rail AB. Van Dieren Maritimes framtidsinriktade koncept bygger på kvalitet och miljöanpassning. Johan Logtenberg, vd i Van Dieren Maritime, framhåller att bolagets erbjudande till marknaden som kombinerar kostnadseffektivitet med låg miljöpåverkan är bevisat framgångsrikt och att transportvolymen utvecklas.- Vi är glada att nu kunna ta detta steg tillsammans med Hector Rail och utveckla vårt intermodala upplägg mellan Sverige och kontinenten, säger han. Som alla nya lok kan de lok som används i denna trafik vid inbromsning omvandla bromsenergin till elektricitet som kan matas ut på elnätet. Järnvägstrafik med denna typ av moderna lok är den mest miljöanpassade formen av landbaserad transport.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064