23948sdkhjf

3-liters V6:a vässar Nissans Navara

Med en ny, tekniskt avancerad 3-liters V6-dieselmotor, passiv säkerhet på en högre nivå och ett elegant yttre ska Nissan försäkra sig om en fortsatt tätposition för sin beprövade pickup-modell Navara.

Den nya direktinsprutade V6-turbodieselmotorn har utvecklats av Renault-Nissan-alliansen för att leverera prestanda på hög nivå utan att göra avkall på en god bränsleekonomi och låga avgasemissioner. Det mest uppseendeväckande med den nya V6:an – som har en cylinderradsvinkel om osedvanliga 65 grader – är materialvalet för motorblocket. Alliansens utvecklingsingenjörer fastnade för vad som kallas Compacted Graphite Iron (CGI), ett material med gjutjärnets fördelar i form av hög styvhet och effektiv ljudabsorbering, men mycket lättare till sin specifika materialvikt.Jämfört med ett motorblock tillverkat av aluminium väger CGI-motorblocket visserligen mer, men CGI-materialets egenskaper gör att det inte krävs några stärkande förstyvningar eller något extra ljudisolerande material, vilket gör att den slutliga viktsskillnader ändå blir relativt måttlig.Erfarenheter från utvecklingen av Renault-Nissan-alliansens 2-liters dCi-dieselmotor i kombination med partiell tekniktransfer från denna kortade utvecklingstiden för den nya V6-motorn, men ett antal betydelsefulla ändringar har gjorts vad gäller hårdvaran för V9X. Så t ex har förbränningsramens utformning optimerars för att förbättra balansen mellan utsläpp och bränsleekonomi.Kompressionsförhållandet har sänkts till 16:1 inte bara för att förbättra drivmedelsförbrukningen utan även för att minska vibrationer och ljudnivåer. Genom att använda komponenter med extremt hög ytfinhet, så som exempelvis hos vevaxeln, har den interna friktionen i motorn kunnat minskas. Ett väl tilltaget kompressoraggregat för överladdning av motorns bränsleluftblandning, monterad mellan cylinderbankarna, laddluftkylare för ännu högre förbränningseffektivitet och direktinsprutning av drivmedel av senaste generationens common-rail-typ från Bosch tillförsäkrar motorn en hög motoreffekt och ett högt vridmoment. Bosch-systemet med sina piezoelektriskt reglerade insprutare arbetar med ett tryck om hela 1 800 bar.Därmed uppnås en uteffekt om 170 kW (kiloWatt) eller 231 hästar samt ett vridmoment om imponerande 550 Nm (Newtonmeter), vilket Nissan hävdar vara det högsta i klassen. Därtill uppträder det maximala vridmomentet redan från låga 1 700 varv/minut (vpm) och utsträcks upp till 2 500 vpm. Hela 500 Nm kan utnyttjas vid ett motorvarv om endast 1 5600 vpm. Tomgången ligger på osedvanligt låga 650 vpm (och inte 1 000 vpm), och det utan de vibrationer och den ljudnivå man normalt förknippar med dieselmotorer på tomgång.Resultatet är höga prestanda i det lägre avsnittet av varvtalsregistret i kombination med en förfinad effektutveckling och exemplariskt livlig respons vid gaspådrag. Därtill ger motorn en stark dragförmåga: Nissan Pathfinder kan dra ett bromsat släp om 3,5 ton, medan Nissan Navara drar iväg med ett 3-tons-släp.I målsättningen för drivmedelsekonomi ingick att uppfylla miljöstandarden Euro 5. Utöver de vinster som förändringen av förbränningsrummen ger, innehåller V9X-motorn också en rad innovativa lösningar. Till dessa hör ett överkylt EGR-system som reducerar NOx-emissionerna. Systemet innehåller en integrerad avgasförbikoppling i EGR-kylaren som snabbt ser till att optimal arbetstemperatur uppnås efter start, så att den fulla kylkapaciteten kan tas tillvara. Denna innehåller en lågtemperatur-vattenkrets till EGR-kylaren för att sänka temperaturen på avgaserna ytterligare samt för att reducera utsläppen av koloxid och kolväten.Lika betydelsefull är behandlingen av avgaserna i avgasröret. Systemet består av en metalloxidkatalysator, som ger lägre tryckförlust jämfört med ett keramiskt system, samt en exotermisk katalysator och ett katalytiskt dieselpartikelfilter (DPF) i samma enhet. Den sistnämnda anordningen arbetar tillsammans med en sjunde bränsleinsprutare, som sitter placerad i avgasröret.Denna aktiveras när partikelfiltret håller på att regenereras, en process föraren inte märker av alls, och gör att oförbränt drivmedel inte kan förorena motoroljan. Systemet gör det möjligt att regenerera filtret även vid låg belastning, exempelvis när motorn endast går på tomgång. Effektivitetsnivån ligger således högt oberoende av körförhållandena. Systemet bidrar dessutom till att utsträcka intervallen mellan oljebytena till hela 20 000 km.Men inte heller Nissans nuvarande fyrcylindriga motor 2.5 dCi är bortglömd utan har genomgått avsevärda förbättringar. Motorns fintrimning höjer såväl motoreffekten som vridmomentet med hela 11 procent – med 19 hästar till 190 hästar och med 47 Nm till 450Nm. Samtidigt har bränsleekonomin förbättrats och avgasnivåerna reducerats. Vid blandad körning drar versionerna med manuell växellåda 0,85 l/milen, vilket är en reducering med 0,13 l/milen. Samtidigt är CO2-utsläppen reducerade med 40 g/km till blott 224 g/km.Exteriört har såväl nya Navara som nya Pathfinder genomgått en ansiktslyftning med ny motorhuv, kylargrill och stötfångare. Den sistnämnda är mer avrundad och ökar båda bilmodellernas längdmått med 80 mm. Avsikten är att förläna bilarna en sportigare framtoning. Även strålkastarna har bibringats en ny, mera projektorliknande utformning, varvid Pathfinders strålkastare är utrustade med Xenonlampor. De högtrycksspolande strålkastarrengörarna skjuts upp ur karossfärgade lister på stötfångarna.Även baktill har Pathfinders stötfångare omformats med fyrkantiga hörnor för en mer robust framtoning. Skulle man vid ett första hastigt ögonkast ändå missa att det rör sig om helt nya modeller, all ansiktslyftning till trots, pryds såväl Pathfinder som Navara av kromade V6-emblem framtill på de främre bildörrarna. Hittillsvarande färgprogram har utökats med två nya metallic-lacker för Navara, kallade Electric Blue respektive Blue Grey, varav den sistnämnda också är tillgänglig för Pathfinder.En lång rad kvalitetshöjande förändringar vidlåder också kupén: ny växelspakspanel, nya dörrlister, sätesklädslar, kromdetaljer och ny utformning på instrumenten. Som tillval finns Nissan Connect Premium, Nissans nya integrerade navigations-, kommunikations- och musiksystem, med ny högupplöst pekskärm med 3D-visning ur fågelperspektiv. Systemets hårddisk om 40 GB rymmer kartmaterial från Michelin utökat med kartor över Östeuropa, Ryssland och Turkiet. Systemet är försett med ny, intuitiv multifunktionsknapp och levererar RDS-, TMS- och trafikrapporter i realtid. Åtta olika språk att välja bland för menyerna och navigationssystemet, medan röststyrningen klarar sju språk: engelska, tyska, holländska, portugisiska, spanska, italienska och franska.Förvaringsfacken i framdörrarna rymmer nu såväl en kartbok i A3-format som en 1-liters-flaska, medan facken i bakdörrarna förstorats för att rymma Nissans första-förbands-låda. På Pathfinders växelspakspanel sitter en ny, mer ergonomisk 4WD-knapp. De rattmonterade reglagen för telefon och ljudanläggning är nu belysta. Mittkonsolen har fått ett nytt förvaringsfack med dämpat lock. Ny är också en hastighetsbegränsare som sitter integrerad i den befintliga farthållaren.Den aktiva säkerheten har förbättrats genom att ESP (elektroniskt stabiliseringsprogram) erbjuds som tillval till nya Navara. Sensorer övervakar motorns ECU, hjulens rotationshastihget, styrvinkeln samt de längs- och tvärsgående G– och girvärdena för att förhindra hjulspinn respektive sladd. För Pathfinder har ESP erbjudits redan tidigare, liksom backkamera, som nu erbjuds som tillval även till Navara och underlätta vid backning i samband med parkering, enkannerligen när det ligger skymmande last på flaket eller en hard-top monterats på detta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078