23948sdkhjf

TNT kör batteridrivet i Kina

Med introduktionen av de första två batteridrivna lastbilarna i Kina fortsätter TNT Express på den inslagna vägen mot en minskning av CO2-emissioner med 45 procent till 2020.

De två nya ”zero-emission”-lastbilarna är baserade på TNTs godsterminal i Shanghai, varifrån de nyligen kört sina premiärturer. En helt vanlig 70-km-transportsträcka med utkörning och upphämtning av expresspaket – med undantag för att nyttofordonen i detta fall inte efterlämnade ut några koldioxidutsläpp längs färdvägen.Införanadet av batteridrivna lastbilar på Shanghairegionen är senaste manifestationen av TNTs investeringar i elfordon i utvalda städer. TNT har idag 51 elbilar i drift i London, samt arbetar med en rad pilotprojekt i Nederländerna (TNTs hemland), Tyskland och Österrike.– Vår erfarenhet är att elfordon är ett utmärkt alternativ till konventionella skåpbilar och lastbilar i stadstrafik, säger Stephen Naylor, VD för TNT Sverige. Vissa kvardröjande tekniska och logistiska aspekter inverkar alltfort på ett optimalt bruk av elbilar. Men i London har de visat sig fungare bra. Elbilar och ökad användning av biodrivmedel är viktiga ingredienser i TNTs plan för att minska våra CO2-emissioner med 45 procent till 2020, jämfört med 2007 års utsläppsnivåer.Shanghais (IATA-kod PVG) två miljövänliga lastbilar drivs med hjälp av litiumbatterier som fulladdade ger en räckvidd av drygt 120 km. Snabbladdning går på strax under timmen, medan normal laddning tar 2 timmar 30 minuter i anspråk. Fordonen har högteknologiska övervakningssystem som registrerar uppgifter om energiförbrukning under drift. Bilarnas s k E-mark-certifiering klassar dem inom kategorin ”ren el” och ”nollutsläpp”.På ett globalt plan avser TTN att investera i ytterligare 600 batteridrivna nyttofordon under de närmast kommande tre åren. I Kina lanserades TNTs elbilar tillsammans med kinesiske biltillverkaren Dong Feng Motor Co.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11