23948sdkhjf

Eldrivna Kangoo Express ut på Europaturné

Renault räknar med 10-procentig världsmarknadsandel för elbilar till år 2020 och Europa-turnerar med eldrivna Kangoo Express ZE och Fluence ZE.

Med knappt ett år kvar till lanseringen av franske biltillverkaren Renaults två första batterdrivna fordon inledde företaget i början av juli en omfattande Europaturné med transportmodellen Renault Kangoo Express ZE respektive Renault Fluence ZE. Först ut i denna turné av 16 länder var Sverige, med Almedalen på Gotland under tidsintervallet 7–10 juli 2010. Runt 100 personer gavs tillfälle att provköra Renaults batteridrivna bilar på de gotländska vägarna.Elbilsturnén i Europa – till vilken också Turkiet fått komma med, törhända något överraskande med tanke på den franska regeringens attityd till ett turkiskt medlemskap i EU – rullar på fram till slutet av februari 2011 och kommer att erbjuda ca 2 000 individer möjligheten att få provköra den franske biltillverkarens elbilar.Renault Kangoo Express ZE respektive Renault Fluence ZE presenterades i våras (15 april), varefter det blev möjligt att lägga beställningar på dessa elbilsmodeller på www.renault.ze.com. Efter registrering on-line har besökare på hemsidan haft möjlighet att välja (specificera) sitt fordon för att därigenom få förtur för sitt val när de två bilmodellerna blir tillgängliga för försäljning 2011.Förutom de fyra batteridrivna bilmodeller som redan presenterats – Kangoo Express ZE, Fluence ZE, Twizy ZE och Zoé ZE – har Renaults nye formgivningschef Laurens van der Acker formgivit sin första elkonceptbil, kallad DeZir. Bilen kommer att visas för allmänheten under bilmässan Paris Motorshow. DeZir är en 4,2 m lång och endast 1,9 m bred tvåsitsig coupé. Analogt med Henry Fords svarta T-Fordar på sin tid, kan DeZir fås endast i rött för att förstärka den synnerligen emotionella formgivningen. 50-hästars-motorn presterar ett vridmoment om 226 Nm. Litiumbatteriet på 24 kW sitter placerat bakom baksätet och tillförsäkrar bilen en räckvidd om 160 km.Biltillverkaralliansen Renault–Nissan satsar 4 miljarder euro på utvecklingen av elbilar och engagerar ca 2 000 medarbetare på 50–50-basis i detta utvecklingsprogram.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126