23948sdkhjf

Bombardier levererar signalsystem till Botniabanan

Under lördagen öppades Botniabanan – den första höghastighetslinjen i Norden utrustad med signalsystemet ERTMS nivå 2, som möjliggör hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.

Bombardier firade på lördagen tillsammans med Botniabanan AB invigningen av den nya Botniabanan – den första järnvägslinjen i Norden med det europeiska signal- och säkerhetssystemet ERTMS/ETCS med nivå 2-funktion. Bombardier har levererat signalsystemet BOMBARDIER * INTERFLO * 450 till den nya linjen som nu tagits i drift på linjen mellan Nyland i Kramfors kommun till Gimonäs i Umeå.Med en topphastighet på upp till 250 kilometer i timmen blir den 19 mil långa sträckningen det snabbaste spåret i landet. Regionen, som omfattar en rad betydande industriorter, kommer att dra nytta av effektivare godstransporter och av väsentligt förkortade restider för passagerartrafiken.Bombardiers ERTMS nivå 2-lösning kommer att utgöra grunden för ytterligare utbyggnad av linjen, som idag har 22 stationer, 143 broar och 25 kilometer tunnlar. Bombardiers del i Botniabanan omfattar den markutrustning som behövs för linjen, inklusive ATP (Automatic Train Protection) ombord på tågen.Som värd står Botniabanan AB tillsammans med lokala myndigheter och kommuner. Vid invigningen närvarade kung Carl XVI Gustaf med inbjudna gäster från den svenska riksdagen, lokala politiker och andra tjänstemän, representanter från företag som deltagit i spårbygget, samt media. Som en av höjdpunkterna fick gästerna resa längs linjen och stanna vid fyra av de större städerna på vägen, där kungen höll tal.- Eftersom vi har en unik relation med den svenska marknaden är vi särskilt stolta över att leverera spjutspetsteknik till den här linjen, säger Peter Cedervall, vice vd för Bombardier Transportation Rail Control Solutions. Den här milstolpen i vår teknologi bekräftar vårt goda rykte i Sverige och vårt fortsatta ledarskap inom ERTMS.Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Transportation Sverige framhåller att Bombardier har varit marknadsledande i Sverige i över 100 år.- Leveransen av den nya ERTMS-tekniken är en nyckelfaktor i utvecklingen av järnvägsnätet i Norden, säger han. Projektet är också en viktig framgång i genomförandet av ETCS-tekniken, som gör det möjligt för tåg att färdas över geografiska gränser med olika signalsystem.European Rail Traffic Management System (ERTMS), är en leverantörsoberoende signalstandard för järnvägstrafik som gör det möjligt för tåg att färdas över nationella gränser, på ett säkert, sätt utan att behöva byta lok eller förare. Kärnan i ERTMS är European Train Control System (ETCS). ERTMS-lösningar använder ETCS ombordsystem för att effektivisera trafiken, förbättra säkerheten, ge hög tillgänglighet och möjliggöra kortare säkerhetsavstånd mellan tåg samt att minska underhållskostnaderna för järnvägsoperatörer.Bombardier har en stor del i utvecklingen av ERTMS/ETCS, och levererar INTERFLO ERTMS-lösningar i nivå 1 och 2 över hela Europa och Asien till fler än 2 500 fordon, mer än 11 000 kilometer spår i fler än 17 länder.Bombardier Transportations Rail Control Solutions produktportfölj omfattar en palett av BOMBARDIER CITYFLO masstransit systems, där manuella, helautomatiska och communication based systems ingår. BOMBARDIER INTERFLO mainline systems, finns från konventionella system till ERTMS nivå 2-system. Bombardier Transportation har en komplett familj av signalprodukter både för ombordsystem och för markbaserade system.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078