23948sdkhjf

Lantmännen och Scania samarbetar om hållbara transporter

Lantmännen och Scania-Bilar Sverige inleder tillsammans med Ecobränsle och regionala transportörer ett unikt samarbete när ett antal transportörer byter från diesel till RME.

Lantmännen och Scania-Bilar Sverige inleder tillsammans med bränsletillverkaren EcoBränsle (numera en del av Energigårdarna) och regionala transportörer ett unikt samarbete när Lantmännens transportörer i Åhus, Helsingborg och Falkenberg byter från diesel till biodieseln RME (Rapsmetylester). Projektet berör initialt 12 lastbilar. Fordonen, som transporterar foder, har tillsammans en årlig körsträcka på cirka 200 000 mil. Besparingen beräknas bli mer än 2 500 ton koldioxid per år, vilket är en minskning av Lantmännens totala utsläpp från transporter med 3 procent. – Vi ser mycket positivt på den här typen av konkreta samarbeten som direkt gör nytta här och nu, säger Anna Elgh, varuflödesdirektör inom Lantmännen och en av initiativtagarna till samarbetsprojektet.Lantmännen hanterar stora varuflöden och står för 1 procent av alla lastbilstransporter i Sverige. Man driver sedan 2008 konceptet GreenLine för att skapa ett hållbart varuflöde och hittills har utsläpp motsvarande 6 150 ton koldioxid sparats. Även Scania-Bilar Sverige är mycket nöjda med att ha kommit igång med samarbetsprojektet.– Scania har produkterna för att redan nu köra på 100 procent biodiesel, säger Birger Pettersson, ansvarig för alternativa bränslen på Scania-Bilar Sverige. Det här samarbetet visar hur konkreta åtgärder ger verkligt miljösmarta godstransporter. I stället för att bara diskutera framtida lösningar visar projektet att vi redan idag kan åstadkomma stor reduktion av koldioxidutsläppen med befintlig teknik och biodrivmedel.Tankning av RME kan i dag ske i Kristianstad, Kävlinge, Lund, Trelleborg och Karlshamn.Nästa steg i samarbetet tas i slutet på sommaren och innehåller effektiv körning och förbättrad trafiksäkerhet. Genom ett ökat fokus på miljömedvetenhet och driftsekonomi, både i planerings- och genomförandefasen av körningarna, kommer bl a andelen tomgångskörning att minska. Tillsammans med ett bättre fordonsutnyttjande leder det även till förbättrad bränsleekonomi och minskad miljöbelastning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062