23948sdkhjf

Snabbaste loket är här

Hector Rail köper höghastighetslok från Siemens när bolaget nu ger sig in på den öppna svenska persontrafikmarknaden på järnväg. Sedan många år kör Hector Rail godstrafik.

Hector Rail köper ett Taurus-lok från MRCE, Mitsui Rail Capital Europe BV, med en option på att få köpa ytterligare fyra lok. Loken har en topphastighet på 230 km/h, och gör dem till Sveriges snabbaste lok. De har en installerad effekt på 6 400 kW (under kortare tid ända upp till 7 000 kW) vilket är dubbelt så mycket som X2000 eller ett Rc-lok, som är det svenska standardloket. Denna investering stärker Hector Rails flotta av linjelok som för närvarande uppgår till 32 enheter. Dessa Taurus-lok är en Europeisk standardtyp tillverkad i över 400 exemplar av Siemens under åren 1999 till 2006. Säljare är MRCE, en av Europas ledande uthyrningsbolag av järnvägsfordon med en flotta om cirka 300 lok. Det första loket kommer att levereras på måndag den 16 augusti. Omedelbart efter leverans påbörjas tester med syfte att få loket godkänt för trafik på svenska spar. – Denna typ av lok är självklart en mycket lämplig dragkraft för snabba och tunga resandetåg, vilket gör dem mycket intressanta i den pågående processen att öppna den svenska persontrafikmarknaden. Men eftersom loken är universallok är de också mycket effektiva godstågsdragare, säger Mats Nyblom, vd på Hector Rail AB. Lokens maxhastiget är 230 km/h, något som gör dem till de snabbaste järnvägsfordonen på svenska spår. De är ungefär tio år gamla men är byggda med den teknik som fortfarande anses fullt modern. Som alla nya lok kan dessa lok vid inbromsning omvandla bromsenergin till elektricitet som kan matas ut på elnätet. Järnvägstrafik med denna typ av moderna lok är den mest miljöanpassade formen av landbaserad transport. FAKTA/Taurus-loketMax hastighet: 230 km/h Vikt: 85 ton Installerad effekt: 6 400 kW (under kortare tid 7 000 kW) Antal axlar: 4 Längd: 19,28 meter

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078