23948sdkhjf

Hector Rail får rikets snabbaste lok

Med 230 km/h maxhastighet kommer Hector Rails nya lokomotiv Taurus att bli snabbaste loket i Sverige nu på måndag den 16 augusti 2010.

Oberoende tågdragaren Hector Rail AB har införskaffat en Siemens-tillverkat lokomotiv typ Taurus från Mitsui Rail Capital Europe BV (MRCE), med en lokomotivpark om runt 300 lok ett av Europas större uthyrningsföretag av rullande järnvägsmateriel. I tillägg till detta har Hector Rail försäkrat sig om en option om att få köpa ytterligare fyra sådana lok.Det 85 ton tunga och 19,28 m långa, fyraxliga Taurusloket är en europeisk standardtyp tillverkad i drygt 400 exemplar av Siemens under åren 1999 till 2006. De har en installerad effekt om 6 400 kW – under kortare tidsperioder t o m 7 000 kW – vilket är dubbelt så mycket som hos (SJs) X2000 eller hos ett Rc-lok, som är det svenska standardloket. Maxhastigheten 230 km/h gör Taurus-loket till Sveriges snabbaste. Omedelbart efter leveransen nu på måndag den 16 augusti påbörjas tester med syfte att få loket godkänt för trafik på svenska spår.– Den här typen av lokomotiv är givetvis en mycket lämplig dragkraft för snabba och tunga resandetåg, vilket gör dem intressanta i den pågående processen att öppna den svenska persontrafikmarknaden, förklarar Mats Nyblom, VD för Hector Rail AB. Men alldenstund Taurus är ett universallok, är det också mycket effektivt som godstågsdragare.Att Taurus-konstruktionen är uppemot tio år gammal uppges inte ligga den i fatet, ity loken är byggda med den teknik som fortfarande anses vara modernast tänkbara. Som alla nya lok kan dessa lok vid inbromsning omvandla bromsenergin till elektricitet (s k regenerativ bromsning) som kan matas ut på elnätet. (Hos batteridrivna gaffelltruckar med regenerativ bromsning återmatas den skapade energin till trucken traktionsbatteri och kommer till nytta i dess fortsatta framfart, varvid trucken kan orka skiftet ut eller rentav ännu längre.) Mats Nyblom:– Järnvägstrafik med denna typ av moderna lok är den mest miljöanpassade formen av landbaserad transport.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063