23948sdkhjf

Konferens om långa lastbilar

Långa lastbilar kan förbättra miljön i hela Europa. Detta diskuteras vid en internationell konferens ”Future Weights and Dimensions on Heavy Commercial Vehicles” under mässan Lastbil 25-28 augusti i Jönköping.

– Det internationella intresset att spara energi och minska transporters miljöpåverkan är mycket stort, konstaterar Mårten Johansson teknikchef i Sveriges Åkeriföretag som organiserar konferensen i samarbete med Nordiskt Vägforum, NVF.Den tillåtna längden för svenska lastbilar var under många år 24 meter. Liknande regler gällde i Finland som hade fordonslängd 22 meter. Efter EU-inträdet infördes ett modulsystem så att ännu längre fordon kan kopplas samman. Efter Sverige och Finland har nu Holland, Danmark och Norge infört modulsystem med 25,25 meter långa kombinationer.Modulsystemet i Skandinavien är nu en förebild i Europa. Utredningar av bland andra Vägverket visar på mycket stora miljövinster om Europa anpassar fordonslängden till modulsystemet. Dessutom skulle mängden fordon minska med oförändrad transportvolym. Två lastbilar kan då göra samma arbete som det tidigare behövdes tre för att klara. Inte minst viktigt i ett centraleuropa med trafikinfarkt. Modulfordon har flera hjulaxlar för att fördela vikten så att axeltrycket och påverkan på vägen blir mindre.– Modulsystemet förenklar också kombitrafik landsväg/järnväg men 85 procent av allt gods, räknat i vikt inom EU, transporteras korta sträckor, under 15 mil, säger Mårten Johansson. Lastbilen är därför det enda alternativet för större delen av transporterna.Utmaningen ligger därför i att minska bränsleförbrukningen och utsläppen med hjälp av högkapacitetsfordon på väg. Just nu pågår ett svenskt forskningsprojekt med ännu längre och tyngre fordon för transporter till skogsindustrin. Erfarenheter kommer att presenteras på konferensen.Konferensen äger rum den 25 augusti kl 13 – 17 i Elmias Kongresshus i Jönköping.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062