23948sdkhjf

Söderberg & Haak väljer Posten Logistik

Posten Logistik löser kritiska reservdelstransporter åt Söderberg & Haak.

En effektiv logistiklösning är av avgörande betydelse för lantbruksmaskinsgrossisten Söderberg & Haak. Särskilt viktigt är det inför vårbruket och nu under skördesäsongen.Söderberg & Haak säljer traktorer och lantbruksmaskiner samt reservdelar till dessa, och tillhandahåller service via 43 återförsäljare i hela Sverige, från Ystad till Råneå, Luleå kommun.Återförsäljarna beställer reservdelar måndag till fredag, med leverans nästkommande dag. Under högsäsongen maj till oktober kan Söderberg & Haak skicka gods även lördag till söndag samt söndag till måndag.- För att vi ska vara konkurrenskraftiga behöver vi ha snabba, punktliga och väl fungerande leveranser, där spårbarhet och kontroll på eventuella avvikelser är nödvändigt, säger Lennart Schütt, reservdelschef på Söderberg & Haak. Transporten måste ske på natten, för att spara arbetstid åt återförsäljarnas kunder. Posten Logistik har en flexibel och kostnadseffektiv logistiklösning som uppfyller dessa krav och dessutom har de en unik geografisk täckning.Posten Logistik har samarbetat med Söderberg & Haak sedan i början på 2000-talet. Söderberg & Haak fraktar reservdelar till sina återförsäljare med tjänsterna Expresspaket och HIT InNight.Återförsäljarna beställer varorna senast klockan 16.00 och får tillgång till dessa senast klockan 7.00 morgonen därpå.- De snabba transporterna under natten innebär att kunden slipper ha reservdelar i lager, vilket minskar det bundna kapitalet, säger Max Ahlstedt, marknads- och försäljningschef Posten Logistik. Dessutom är det mer miljöeffektivt att köra på nätterna, vilket är ytterligare en fördel för att minimera miljöpåverkan. Söderberg & Haaks centrallager ligger i Staffanstorp i Skåne. Där finns cirka 40 000 artiklar som ska förse lantbruket i hela Sverige.- Service och logistik blir allt mer betydelsefullt i vår bransch, säger Lennart Schütt. Skördemaskinerna får inte stå stilla då det kan skapa förluster för lantbrukarna. Under skördesäsongen erbjuder vi service till våra återförsäljare från klockan 7 till 19, måndag till söndag. Då bara måste logistiken fungera - och det gör den med Posten Logistik. I syfte att bli ännu snabbare kommer Posten Logistik att erbjuda leveranser direkt till återförsäljarnas kunder. Traktorerna blir alltmer kundunika, med skräddarsydda delar. Samtidigt håller återförsäljarna allt mindre lager, vilket innebär att generalagenterna fungerar som lager åt återförsäljarna och deras kunder i större utsträckning. Behovet av väl fungerande logistiklösningar kommer bara att öka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094