23948sdkhjf

Norrköping satsar på nav av hållbara transporter

Norrköping är en viktig nationell knutpunkt för godstransporter. Nu ska fler godstransporter till och från hamnen flyttas över till järnväg via en ny förbindelse. 

Teknikkonsultföretaget Vectura har fått i uppdrag att ta fram bygghandlingar för en 7 km lång ny järnvägsförbindelse till en ny kombiterminal på Händelö. Lösningen innefattar även en ny järnvägsbro över Motala ström vid Kardonbron samt ett nytt triangelspår söder om Åby. Förbindelsen ska underlätta hanteringen av gods och öka andelen gods som fraktas på järnväg. Beställare är Trafikverket. Projektet delfinansieras av Norrköpings kommun och Norrköpings hamn. Kostnaden för anslutningsspåret bedöms till cirka 400 miljoner kronor och är en del av det pågående ”Norrköpingspaketet”. Byggstart kan vara aktuell under 2011.Vectura har sedan våren 2009 haft uppdraget att ta fram systemhandling, järnvägsplan och miljökonsekvensbeskrivning (MKB) för den nya järnvägsanslutningen och får nu i uppdrag att göra en detaljprojektering för bygghandlingsskedet. – Det är mycket glädjande att fortsätta vara en del av detta projekt och att möjliggöra effektiva och hållbara transporter av gods med fartyg och järnväg, säger Vecturas affärschef Håkan Andersson. Vectura är utöver projektet i Norrköping delaktiga i flera liknande projekt att överföra långväga gods från väg till tåg för att därigenom möjliggöra att mer gods fraktas via hållbara tranportsystem. På Händelö finns i dag industrier, lagerverksamhet, containerhamn, anslutande vägar och industrispår. Hamnen är nyligen utbyggd men den befintliga järnvägsanslutningen är av gammal standard och det krävs en ny anslutning för att kunna effektivisera och utveckla ett hållbart transportsystem. Total spårlängd är cirka 7 km, varav cirka 1,5 kilometer utgörs av en tvåspårslösning vid läget för framtida Åby godsbangård. Den nya banan benämns Kardonbanan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063