23948sdkhjf

Morten Brühl slutar som vd i Combitrans

Morten Brühl avgår med omedelbar verkan som vd i Posten Norge-ägda Combitrans. Orsaken är en schism mellan medarbetare och ledning inom Combitrans.

Lars Adgård, tidigare vd och koncernchef i Posten Norge-ägda Bring Frigoscandia och numera Senior Advisor inom Posten Norge-koncernen går nu in som tillförordnad vd i Combitrans.- Morten Brühl har beslutat att lämna befattningen som vd i Combitrans mot bakgrund av den turbulens som uppstått angående skilda uppfattningar om hur verksamheten ska drivas, säger Lars Adgård till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Jag kommer som tillförordnad vd i Combitrans att göra allt för att lyssna på både medarbetare och ägare för att få ordning på både struktur och verksamhet i Combitrans.Enligt Lars Adgård kommer Morten Brühl, som tillträdde som vd i Combitrans för drygt ett år sedan, att lämna Combitrans, men han kommer att få en ny tjänst i en annan del av Posten Norge-koncernen.I juli 2008 förvärvade Posten Norge samtliga aktier i det framgångsrika transport- och logistikbolaget Combitrans AB. Detta gjorde Posten Norge för att stärka sin nordiska ställning. Combitrans bildades 1986 och har kontor i Varberg, Malmö, Jönköping och Ystad. Företaget har dessutom ett dotterbolag i Grekland med kontor och terminaler i Piraeus och Thessaloniki. Årsomsättningen i Combitrans-koncernen uppgick 2008 till 525 miljoner kronor och man redovisade ett operativt resultat på 40,2 miljoner kronor.Transport & Logistik iDag/transportnet.se har nyligen rapporterat om att Bring Frigoscandia, Bring Logistics, Combitrans och en rad andra Posten Norge-ägda bolag under hösten 2010 kommer att byta namn.Varumärkena Bring och Posten kommer även framöver att upprätthållas. Men namnen på Bring-bolagen kommer att justeras i förhållande till Posten Norges nya koncernstruktur. Nya Bring-namn kommer att implementeras under hösten 2010.- Erfarenheterna av den nya varumärkesstrategin är goda, säger Elisabeth H. Gjölme, Koncerndirektör Kommunikation i Posten Norge-koncernen till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Bring har på kort tid blivit ett känt varumärke både på marknaden och bland befolkningen. Men det har också varit en utmaning att hantera eftersom det finns skillnader i struktur för varumärken och organisation. Det har skapat en otydlighet. Därför måste det ske förändringar samtidigt som varumärkesstrukturen blir anpassad till den nya koncernstrukturen.Namnen på Bring-företagen kommer att anpassas till de nya affärsområdena inom Posten Norge-koncernen. - Det ska bli enklare och mer logiskt för kunderna att hitta rätt i Brings tjänsteutbud, säger Elisabeth H. Gjölme. Samtidigt blir det ökad tydlighet i vår egen organisation genom att vi får samband mellan namn på affärsområdena och Bring-företagen.Bring Logistics delas upp i tre specialistområden: Bring Cargo, Bring Parcels och Bring Warehousing. Det är i linje med hur affärsområdena är definierade.Combitrans, som är ett av få bolag inom Posten Norge-koncernen som ännu inte har bytt till något Bring-relaterat namn, kommer enligt Elisabeth H. Gjölme att namnändra till Bring Cargo under hösten 2010. Enligt Posten Norges erfarenheter har det visat sig att namnet Logistics har varit för generellt. När lagertjänster (Warehousing) och paket (Parcels) separeras från Logistics, var det även naturligt att ändra namnet på godsverksamheten från Logistics till Cargo.- Bring Cargo är den mest träffande beskrivningen på utbudet till kunderna inom denna del av verksamheten, säger Elisabeth H. Gjölme.För att följa principen om att specialistnamnen ska vara beskrivande för verksamheten, namnändras Bring SCM till Bring Supply Services. Bring Frigoscandia namnändras till Bring Frigo. Bring Mail, Bring Citymail och Bring Dialog fortsätter med sina varumärken som tidigare.Namnet Bring ska även i fortsättningen vara riktat mot företagsmarknaden inom post och logistik i Norden. Posten Norge ska leverera och sälja tjänster till privatmarknaden i Norge, och även i fortsättningen vara koncernens profil till privatkunder, i postkontorsnätet och för den dagliga postdistributionen till hela Norges befolkning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064