23948sdkhjf

Automatisk koppling skonar förarryggar

Under Lastbil-mässan på Elmia i Jönköping 25–28 augusti 2010 presenterar VBG en automatisk släpvagnskoppling som klarar koppla samman även hydrauliken, något föraren hittills fått göra manuellt.

Den mest riskabla fasen under arbetsdagens gång inträder när föraren lämnar lastbilshytten – klämskador, påkörningar och på sikt även belastningsskador av att klättra upp och ned i hytten. Särskilt när föraren ska ut ur hytten för att koppla till/från släpvagnar. För att råda bot på detta har VBG utvecklat en automatisk koppling, manövrerbar från förarhytten.Kopplingen kallas Multi Functin Coupling (MFC) och visades redan under förra lastbilsmässan 2008, men var då ännu inte helt färdigutvecklad. I sin ursprungliga version klarade MFC tre funktioner samtidigt, mekanisk, pneumatisk och elektrisk sammankoppling. Eventuell hydraulik fick kopplas samman manuellt.– Redan i sitt första utförande rönte MFC stort intresse, men den nya versionen klarar även hydraulik helt automatiskt, avslöjar Thomas Bergenklev vid VBG Group.En återkommande fråga under förra mässan Lastbil 2008 var hur föraren ska träffa rätt under backningen. Svaret är: ultraljudssensorer. Sensorerna dirigerar föraren med hjälp av ljudsignaler och symboler på en display till att backa in rätt mot släpet. Därefter trycker föraren på en knapp, varpå automatiken sköter tillkopplingen av släp, bromsluft, elsystem och numera således även hydraulik.Den nya kopplingen betraktas mer som en arbetsmiljöfråga genom att den också skapar en ryckfri koppling, en egenskap som man inte kan åstadkomma med konventionella kopplingar, och som upplevs som arbetsmiljömässigt hälsoproblem för förarna.– Det betyder mycket för arbetsmiljön och hälsan att slippa rycken som vanliga kopplingar bjuder på, fastslår Thomas Bergenklev.Den nya kopplingen sparar givetvis åtskilligt med arbetstid. Erfarenheten från de åkerier, som redan idag använder den nya kopplinge, ger vid handen en inbesparing av ca fem minuter vid varje till- och frånkoppling av en släpvagn. Hur mycket detta kan omsättas i redan pengar för åkerierna beror förstås på vilken typ av körning det rör sig om.På mässan Lastbil 2010 visare VBG en ytterligare säkerhetsfrämjande produkt i form av en ny serie underkörningsskydd, tillverkade enligt nya EU-direktiv för att bättre skydda andra trafikanter. Efter mässan behöver ingen undra hur de nya reglerna ska tolkas och hur de nya underkörningsskydden fungerar på lastbilar och släpvagnar, menar Stefan Carlsson vid Elmiamässans presstjänst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047