23948sdkhjf

Yrkestrafiken kör för fort

66 procent av alla yrkesfordon bryter mot 30-gränsen, och många kör för fort även i andra sammanhang. Det är dyrt och ger höga koldioxidutsläpp, enligt Svenskt Hastighetsindex.

Säker Trafik Sverige AB (Säker Trafik) har tagit initiativ till Svenskt Hastighetsindex (SHI) för att öka hastighetsefterlevnaden bland nyttotrafiken.I en första mätning har man mätt hastigheten för 8 754 yrkesfordon. Resultatet visar att hastighetsöverträdelser bland nyttotrafiken är påfallande inom samtliga av de hastighetsområden och fordonssegment som omfattas av SHI:s mätningar.DEN FÖRSTA mätningen visade bland annat att 66 procent av 1 724 fordon körde för fort på vägar med en hastighetsbegränsning på 30 km/h.Säker Trafik genomför inom ramen för SHI nationella hastighetsmätningar för yrkestrafiken. Mätningarna genomförs 6–8 gånger/år och omfattar alla fordon som kan kopplas till ett företag.AMBITIONEN ÄR att genomföra 100 000 enskilda mätningar per år från och med 2011. Syftet med verksamheten är att i samverkan med nyttotrafiken skapa förutsättningar, verktyg och metoder för en säkrare trafik. Säker Trafik vill utmana nyttotrafikföretagen och lyfta fram goda förebilder i branschen.– Hastighetsefterlevnad är ett av Trafikverkets prioriterade mål. Nollvisionens mål för 2020 är att 80 procent av trafiken på våra vägar ska ske inom hastighetsgränserna, säger Anders Åberg, vd Säker Trafik.– Genom våra mätningar inom SHI blir vi den partner som nyttotrafikföretagen kan vända sig till för strategier, stöd, aktiviteter och kompetensutveckling för att klara av sina utmaningar inom trafiksäkerhetsområdet. Vi hoppas kunna inspirera nyttoföretagen att ta sitt sociala ansvar och bidra till en ökad trafiksäkerhet och en minskad miljöpåverkan.I DEN FÖRSTA MÄTNINGEN redovisas även mätningar på 964 fordon som har en högsta tillåtna hastighet på 80 km/h (tunga lastbilar med släp).55 procent körde fortare än den tillåtna hastigheten och drygt 23 procent körde över 85 km/h. Det innebär att de förbrukar cirka 0,4 liter mer drivmedel per mil än om de hållit hastigheten, 80 km/h.PÅ EN ÅRLIG KÖRSTRÄCKA på 100 000 kilometer innebär detta en ökad drivmedelsförbrukning på 4 000 liter och ett ökat koldioxidutsläpp på cirka 10,4 ton/år. Den ekonomiska förlusten för ett företag ligger på uppskattningsvis 40–50 tkr/år.DHL Freight, som har ett stort antal fordon på de svenska vägarna, är ett av de första av flera nyttotrafikföretag som gått med i SHI. DHL står för en stor andel av godstrafiken på de svenska vägarna.– VI I BRANSCHEN har ett stort ansvar för trafiksäkerheten och för att få ner hastigheten på våra vägar, såväl i tätort och lansbygd som på motorvägarna, säger Peter Hesslin, Vice President Freight Domestic på DHL Freight.– Vår medverkan i detta initiativ ger oss den information vi behöver för att sänka farten i trafiken, göra våra vägar säkrare samt bidra till miljön genom mindre utsläpp. Vi är beredda att offentliggöra våra resultat för våra branschkollegor och utmana dem att tillsammans få ner hastigheten på våra vägar./KL

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063