23948sdkhjf

Truckflottan i strama tyglar med I_Site

Upp till 70 procent färre hanteringsskador på godset utlovar Toyota Material Handling användare av nya fleet-management-systemet Toyota I_Site.

Ett så positivt utfall som hela 70 procent färre hanteringsskador på godset i samband med truckhantering noterades efter en av de första installationerna av Toyotas truckadministrativa styrsystem Toyota I_Site. Med lanseringen av det nya fleet-management-systemet på mässan Logistik Transport 4–6 maj i Göteborg vill Toyota Material Handling markera ett fördjupat engagemang i att optimera sina truckköpande och –leasande kunders utbyte av truckparken.Med hjälp av Toyota I_Site övervakas varje gaffeltrucks rörelser m a p var skador på gods eller truckar uppstår. Samtidigt skapar systemet regelbundet rapporter om varje trucks utnyttjandegrad och driftstillgänglighet. Endast förare som har utbildats på köra de aktuella trucktyperna, med ty åtföljande behörighet att framföra dem, får tillträde till truckarnas startsystem. Med informationsinsamlingen från Toyota I_Site skapas statistiska underlag för förbättra utbytet av truckparken i form av ökad lönsamhet i materialhanteringen.– I allt större utsträckning önskar våra kunder få hjälp med att optimera nyttjandegraden av sina truckbestånd, ett önskemål vi nu snabbt kan tillmötesgå med hjälp av fleet-management-systemet Toyota I_Site, omvittnar Per Wass, VD för Toyota Material Handling Sweden. Ty även om man förfogar över rätt trucktyper och rätt slag av förare, behövs ett informationssystem för att optimera utnyttjandet av truckflottan, samtidigt som också säkerheten förbättras.En av de första användarna att installera Toyota I_Site är TNT i nederländska Duiven, där expresstransportören med hjälp av systemets informationsinsamling i kombination med en uppdatering av truckparken uppnådde en minskning av hanteringsskadorna på gods med rungande 70 procent. Bland svenska truckanvändare som styr och övervakar sina truckflottor med hjälp av I_Site finns Johnson Control, Schenker och Tarkett. F ö har systemets förlänats utmärkelsen ”Innovative Product for Logistics 2009” av polska facktidningen ”Eurologistics and Truck & Business Polska”.Bland övriga produkter utställda på Logistik Transport finns växelströmsdrivna skjutstativtrucken BT Reflex med sin välkända bakåttiltande förarplats för bättre uppåtsikt vid höga lyft, en funktion som aktiveras automatiskt när lyftstativet passerar en viss lyfthöjdsnivå. Med bakåttilten av förarplatsen inom ramen för truckchassiet slipper föraren vrida nacken halvt ur led för att kunna se vart gaffeln tar vägen vid pallstapling eller hämtning av pallast ur pallställagets högsta bärbalksnivåer.Vidare visas motviktstrucken Toyota Traigo 48 med aktiva stabiliseringssystemet SAS* för säker framfart och hantering, lasernavigerande autotrucken BT Autopilot vidareutvecklad med Autopilot AOP för enklare, effektivare orderplockning, medan den tunga sidan representeras av motviktstrucken DanTruck Power+ med 16 tons lyftkapacitet samt en telelskopbomtruck från numera finskägda Konecranes i Markaryd, tidigare Silverdalens Mekaniska Verkstad (SMV) och därefter SMV Konecranes AB innan det räckte med bara Konecranes rätt och slätt. Det småländska truckföretaget har f ö nyligen säkrat en stor order från indiska Container Corporation of India Ltd (Concor) via Roadwings Internat´l Pvt Ltd på hela 27 tunga teleskopbomtruckar till 11 multimodala kombiterminaler över hela Indien (se separat artikel härom). Från MAFI visas dragtruckar, så även från Toyota.Under de tre dagar mässan pågår tillhandahåller Toyota Material Handling Sweden ett antal truckar för provkörning, däribland olika BT lagertruckar och Toyota motviktstruckar.Fotnot: *SAS står för System of Active Safety, dvs System för Aktiv Säkerhet. I SAS-funktionerna ingår automatisk neddragning av hastigheten vid kurvtagning med trehjulingar för att förbättra stabiliteten, medan motsvarande egenskap hos fyrhjulingar tillförsäkras genom SAS pendelaxelcylinder. Till säkerheten bidrar också styrhjulsindikering som på LCD-panelen visar hjulens position (styrutslag) vid start av trucken, så att föraren inte behöver riskera några obehagliga överraskningar. Inställning av maximalt möjlig åkhastighet eliminerar överilade rusningar i känsliga arbetsmiljöer.Vill man höja säkerheten ytterligare, exempelvis vid hantering av laster på höga lyfthöjder eller av frekvent vitt skilda lastvikter, finns tillvalspaketet Traigo 48+ Säkerhet, som omfattar funktioner så som:* Reducerad acceleration och max körhastighet vid färd med lyftad last på gaffeln;* Lastviktsindikator för att undvika överlast;* Tiltindikator som visar lyftstativets tiltvinkel;* Signalhorn i armstödet för snabbare varning inför annalkande nödsituation;* Nödstoppsknapp i armstödet för snabbare avstängning i nödsituation.För detaljerad beskrivning av Toyota Traigo 48-familjen motviktstruckar, se även TiD Nr 1/09, sidorna 20–21!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109