23948sdkhjf

Koncepttruck med fint flyt i framfarten

Litium-jon-batteri-driven koncepttruck, egna pallställage, dubbelpallshantering och hydrostatdrift visar Jungheinrich Svenska AB på mässan Logistik Transport 4–6 maj i Göteborg.

Trefas växelströmsdrift (AC-drift) i all ära, men tyske trucktillverkaren Jungheinrich är övertygad om att framtidens effektivare drivteknik bygger på litium-jon-batterier och ett reglersystem Jungheinrich döpt till Direct Drive. Den nya batteritekniken möjliggör betydligt mer kompakta truckkonstruktioner och förbättrad ergonomi. En första koncepttruck baserad på den nya drivtekniken visades ffg på CeMAT-mässan i Hannover 27–30 maj 2008 i skepnad av en ledlåglyftare med fast åkplattform. Nu har turen kommit till svensk premiärvisning på mässan Logistik Transport i Göteborg, där Jungheinrich Svenska AB visar trucken i monter B05:02.Till utseendet mest lik en predikstol är koncepttrucken mycket enkel och ren i sin formgivning, med en låg ståplattform för föraren och två armbågshöga stödarmar för manöverreglagen som aktiveras med enkla tumgrepp, något som Jungheinrich understryker ska motverka uttröttning och förslitning av föraren händer och leder. Den låga åkplattformen innehåller drivningen, och ger enligt Jungheinrich föraren en känsla av att flyta fram med trucken, i stället för att bara åka på den. Dämpat, ljudlöst chassie lär ge en helt ny körupplevelse, försäkrar Junheinrich.Med litium-jon-batterier som energikälla åtgår mindre energi för att utföra samma arbete pga batteriernas avsevärt högre effektivitet genom kortare laddtid och längre körsträcka än med konventionella bly-syra-batterier. Enligt professor dr Christoph Weber, Kieler Technisches Universität, leder den nya tekniken till ett lägre nyttjande av lagrad energi i trucken:– Lågt räknat kan kostnadsbesparingar om minst 15 procent uppnås med bibehållen effektivitet. Litium-jon-batterier håller dubbelt så länge som konventionella bly-syra-batterier och är helt underhållsfria.(Red anm: ett normalt bly-syra-truckbatteri bedöms tåla ca 1 000 laddningar, förutsatt att det inte djupurladdas bortom ett 80-procentigt energiuttag ur varje batteriladdning.) I motsats till blybatterier kan litium-jon-batteriers kapacitet nyttjas till 100 procent. Ett batteriövervakningssystem eliminerar risken för att litium-jon-batteriet når en låg batterinivå. Och till skillnad från blybatteriets runt 12 timmars laddningstid kommer li-jonbatteriet i framtiden att laddas på någon timme, varför något batteribyte i många fall inte längre kommer att behövas vid skiftbyten. När kontaktytorna på gaffeltopparna och litium-jon-batteriet får kontakt, börjar batteriet direkt att laddas. Laddningsprocessen är helt automatisk och avbryts när batteriet är fulladdat.– Koncepttruckens teknik är ett bra alternativt till användning av framtidens bränsleceller, som Jungheinrich också studerar ingående, omvittnar dr Klaus-Dieter Rosenbach. Direct Drive sparar mer energi jämfört med asynkrona elmotorer och i stället för den traditionella styrningen (medelst styrarm) styrs koncepttrucken med en cirkulerande styrkula.Sedan Jungheinrich Svenska AB introducerade pallställage på den svenska marknaden 2006, har försäljningen utvecklats väl. I sortimentet ingår många olika typer av ställage, från konventionella justerbara pallställage till djupstaplingsställage, mobila ställage, plockställage, entresoler och Drive-in-System-ställage. För den obligatoriska årliga säkerhetsbesiktningen av pallställagen ställer Jungheinrich upp med ackrediterade besiktningsmän.Till ställagen finns en rad tillbehör så som stödbalkar för pallar, stolpskydd, ramskydd och kollisionsskydd. Till plockplatser finns insatser av spånskivor, galvaniserade nät eller stålpaneler.För dubbelpallshantering introducerade Jungheinrich i januari en ny modell, EJD 220 med 2 tons lastkapacitet, som tar två Europa-pallar samtidigt för effektivare lastning/lossning av lastbilar, förflyttning av pallar samt stapling av pallgods upp till 2 560 mm lyftnivå. Jämfört med konventionella låglyftare och ledstaplare uppges EJD 220 därför kunna utföra sina uppgifter på nära nog halva tiden. Trucken drivs av en högpresterande 3-fas växelströmsmotor om 1,6 kW motoreffekt som strömförsörjs av ett traktionsbatteri med 375 Ah kapacitet för flerskiftskörning. Via en integrerad laddare (som tillval) kan batteriet laddas bekvämt ur ordinarie nätuttag, men låter sig också lätt skiftas genom uttag från sidan.Jungheinrichs patenterade Pro TracLink stabiliserar de hydrauliskt fjäderdämpade stödhjulen som är sammankopplade i ett system som anpassar sig till rådande körförhållanden. Vid kurvtagning är kraften främst fördelad på de yttre hjulen, i rak färdriktning fördelas kraften jämnt över alla hjul. Höjning av stödarmarna garanterar flexibilitet vid dubbelpallshantering, enkannerligen över höga trösklar, ramper och på ojämnt körunderlag. För smidig manövrering på begränsade utrymmen finns en krypkörningsknapp som tillåter körning med styrarmen i vertikalt läge. Ett tryck på knappen räcker: bromsen aktiveras och fartreglaget sänkar samt begränsar hastigheten automatiskt.För forsling av enkla pallaster om upp till 1,4 tons lastvikt finns ledlåglyftaren EME 114 som med sina stödrullar på ömse sida om drivhjulen tillförsäkras extra stabilitet. Två underhållsfria, gelade traktionsbatterier om 63 Ah och inbyggd batteriladdare för 230 V eluttag gör EME 114 lätt att ta med överallt. Egenvikt 240–244 kg, varav batterivikt 46 kg.På mässan slår Jungheinrich också ett slag för sina hydrostatdrivna motviktstruckar ur truckfamiljen DFG 425–435. Enligt dr Tobias Harzer, produktchef vid Moosburg-fabriken, kommer hydrostatdriften verkligen till sin rätt vid tätt återkommande, upprepade ändringar av körriktningen i snabba körcykler. Exempelvis vid lossning av returpappersbalar ur järnvägsvagnar eller slika snabba, repetitiva hanteringsmönster.Jungheinrichs underhållsavdelning kompletterar sina underhållstjänster med batteriöversyn och brandskyddskontroll enligt SBF 127. I batteritilllsynen ingår mätning av battri, kontroll av sambandet mellan batteri och truckens kapacitet samt hjälp med beställnign och montering vid batteribyte eller lagning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062