23948sdkhjf

Omnirörlig truck på unika hjul

Max Segerljungs märkliga hjulkonstruktion ger nya Max Trucks truckkonstruktion maximalt omnidirektionell rörelsefrihet.

Med Frösöbaserade Max Truck AB har ett nytt truckfabrikat anslutit sig till de svenska trucktillverkarna. Dock med en konstruktion som på ett par fundamentala punkter helt avviker från gängse vedertagna motviktstruckar: hjulen och lyftstativet. Konstruktionslösningar som ger batteridrivna 2-tonnaren MaxTruck 2T radikalt unika rörelse-egenskaper, vilka Max Truck demonstrerar på Logistik Transport 4–6 maj i Göteborg.Den största skillnaden jämfört med konventionella gaffeltruckar står MaxTrucks hjul för. Upphovsmannen till det unika Max-Hjulet är innovatören Max Segerljung, som fick en aha-upplevelse när han såg hur sonens omkullvälta radiostyrda leksaksjeep betedde sig när den sidliggandes fortsatte driva på hjulen. Åsynen av detta ledde till en konformad hjulkonstruktion, ungefär som en sockertopp fast med själva toppspetsen avkapad, samt omkullvält på sidan. Den konformade ”sockertoppens” anliggningsyta mot körunderlaget ger ett sådant annorlunda hjul en maximal rörelsefrihet i alla riktningar och inte bara framåt-bakåt som hos ett konventionellt hjul.Hos MaxTruck 2T är alla fyra hjulen elektriskt styrbara via drive-by-wire servomotorer, varvid hjulvinklarna kalkyleras av en styrprocessor. Drivningen däremot sker bara på två av de fyra hjulen. Ett säkerhetssystem kontrollerar truckens uppförande i alla situationer och förhindrar felaktigt handhavande. Några konventionella styraxlar som hos vanliga truckar finns således inte.Den obegränsade 360-graders-rörelsefriheten hos MaxTruck 2T resulterar i en precisionsmanövrering som helt överträffar konventionellt styrda hjul med givna svängradier vid olika rattutslag. Finmotoriken hos Max-hjulen spar framför allt åktid när föraren kan förflytta trucken sidledes, rotera hela trucken runt gaffelspetsen, styra runt valfri punkt och med ytterst sparsamma rörelser positionera till absolut exakt önskat läge.För optimal förarergonomi vid sidledes förflyttning är förarstolen medelst en styrmotor roterbar i sidled för belastningsfri sikt i rörelseriktning. En klar tillgång vid sidledes hantering av långgods exempelvis.Ytterligare en punkt som MaxTruck 2T avviker från konventionella gaffeltruckar är lyftstativet – som inte är något stativ, utan en teleskoperande lyftarm med 90° rörelsefrihet från horisontellt läge till vertikalt läge. Lyfthöjden uppgår till 4,2 m och teleskoparmens räckvidd framför trucken til 2,5 m. Gaffelns tiltvinkel rör sig från – 62° till + 7°, med ett tp-avstånd om 500 mm. Gaffelspridningen är steglös från 200–1 000 mm.För att underlätta batteribyte av truckens 210 Ah traktionsbatteri för dess 72 volts drivsystem har Max Truck AB utvecklat en speciell batterivagn, med vars hjälp det 540 kg tunga batteriet skiftas enkelt och säkert under minuten. Truckens inbyggda kassettsystem med rullister underlättar batteribytet, vilket förstås får ske endast vid obelastad truck enär batteriet utgör truckens motvikt.Lyfthastigheten med/utan last är 0,42 – 0,58 m/s, sänkhastigheten 0,57 – 0.50 m/s, horisontell lastförskjutningshastighet 0,50 m/s och gaffelns tilthastighet – 7°/+62° är 10 s. Åkhastigheten är max 20 km/h.En annan specialitet från Max Truck AB är hydauliska pallgafflar till Volvos lastmaskiner L50, L60 och L70. Konstruktionen har en patenterad koppling som möjliggör gaffelspridning utan någon hydraulisk koppling mellan maskin och gaffel. Spar tid när föraren slipper lämna hytten vid skifte av redskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063