23948sdkhjf

DSV halverar resultatet

Danska transportjätten DSV halverade sittrörelseresultat (EBIT) under 2009, men är ändå tillfreds.

Under krisåret 2009 nästan halverade DSV sittrörelseresultat (EBIT), från 2,014 miljarder danska kronor 2008 till 1,015miljarder under 2009.En stor del av resultatminskningen – cirka693 miljoner danska kronor – härrör dock från omstruktureringskostnader isamband med integrationen av ABX Logistics i verksamheten.Med dessakostnader borträknade blev rörelseresultatet EBITA 1,703 miljarder danskakronor för 2009, jämfört med 1,936 miljarder 2008.Omsättningminskade med 3,6 procent till 36,085 miljarder danska kronor (37,435 miljarder2008).Reglerat för valutakurseffekter blir minskningen bara1,2 procent.Å andra sidan ingår i dessa siffroromsättningen i ABX, som integrerades under året.Denorganiska tillväxten var negativ med 20,2 procent, orsakat av de svåramarknadsförhållandena under året.Resultatet före skatt blevbara drygt en fjärdedel av 2008 års resultat, 460 miljoner danska kronor i fjolmot 1 610 miljoner året innan.Totala antalet medarbetare ikoncernen var 21 280 under 2009, jämfört med 25 056 under 2008.Under2009 stod affärsområdet Road för 18,390 miljarder danska kronor i omsättningoch för 597 miljoner danska kronor i rörelseresultat (EBITA). Road har 9 858anställda.Affärsområdet Air & Sea omsatte 14,062miljarder danska kronor, och rörelseresultatet (EBITA) blev 955 miljoner danskakronor. Air & Sea har 5 925 anställda.AffärsområdetSolutions omsatte 5,788 miljarder danska kronor, och fick ett rörelseresultat(EBITA) på 196 miljoner danska kronor. Solutions har 5 497 anställda.– 2009var på många sätt ett extraordinärt år för DSV, genom att integrationen av ABXLogistics (ABX) samt den finansiella krisen i hög grad påverkade det ekonomiskaresultatet och företaget generellt, skriver CEO Jens Björn Andersen i enkommentar i bokslutet.Huvudorsakerna var att volatiliteten(lättrörligheten) i fraktvolymer och -priser, valutakurser och bränslepriserhöjdes till en hittills aldrig skådad nivå, enligt Jens Björn Andersen.– Vårasset-light-affärsmodell samt den mycket stora fokuseringen på att anpassakostnaderna medförde dock att vi under 2009 uppnådde ett tillfredsställanderesultat, skriver han.Med asset-light menar DSV attföretaget inte har investerat i anläggningstillgångar i form av lastbilar,fartyg och flygplan.– Vi lyckades därför hålla vårafasta omkostnader på en mycket låg nivå, säger Jens Björn Andersen.– Vihar således ännu en gång konstaterat att DSV:s asset light-strategi är vägenfram.Kalle Lötberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062