23948sdkhjf

”Lägg räls i stället”

Miljöpartiet ogillar regeringens satsning på Förbifart Stockholm, och vill i stället se en utbyggnad av kollektivtrafik och spårförbindelser.

Regeringens satsning på motorväg innebär att trängselskatten under minst 30 års tid ska gå till Förbifart Stockholm och andra vägar i stället för till kollektivtrafik, skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.– Vad den moderatledda regeringen inte talar om är att Förbifart Stockholm är Sveriges dyraste vägobjekt – en gökunge som äter upp investeringsutrymmet för ny kollektivtrafik som Stockholmsregionen så väl behöver, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd, Stockholms stad.– Alliansregeringens tal om satsningar på kollektivtrafik är inte trovärdig. Det saknas finansiering i Stockholms län.Partikollegan Raymond Wigg, landstingsråd i opposition, håller med.– Det är nödvändigt få fler att resa kollektivt för att få ner utsläppen av växthusgaser, säger han. De borgerliga partierna bedriver politik för fler bilar, ökade koldioxidutsläpp och ökad trängsel. Med deras politik prioriteras en ny motorväg före nya tvärspår. Biltrafiken kommer att öka kraftigt och vinna andelar från kollektivtrafiken.MILJÖPARTIET FÖRESLÅR en rad nya kollektivtrafiksatsningar: Spårväg Syd, spår mellan Odenplan och Nya Karolinska Sjukhuset, Mälarbanan – en pendel mellan Barkarby och Karlberg, storsatsning på båttrafik på Mälaren och Saltsjön, ”Universitetspendeln” mellan Universitetet-Norra station-Centralen-Flemingsberg, och en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo. Miljöpartiet vill också bygga en ny spårförbindelse under Saltsjö-Mälarsnittet när Citybanan är klar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063