23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Transportstyrelsen kollar körtid

Transportstyrelsen föreslår i en lägesrapport att kontrollen av kör- och vilotider i företag finansieras medavgifter. Lägesrapporten innehåller dock inga förslag på avgiftsnivåer.

Transportstyrelsen fick i december i uppdrag av regeringen att föreslå hur en flytt av företagskontroller av kör- och vilotider från Polisen till Transportstyrelsen ska kunna genomföras. Enligt förslag från regeringen ska Transportstyrelsen ta över verksamheten den 1 januari 2011. En lägesrapport lämnades till näringsdepartementet den 1 mars. Lägesrapporten innehåller förslag på hur kontrollverksamheten ska bedrivas inom Transportstyrelsen. Vi beskriver även EU-rättsliga förutsättningar för olika modeller av kontrollverksamhet. Slutsatsen blir att vi förordar att kontrollen av kör- och vilotider även fortsättningsvis ska ske genom en så kallad myndighetskontroll.Transportstyrelsen föreslår, i enlighet med lagrådets uppfattning om tillsyn, att kontrollen av kör- och vilotider i företag finansieras med avgifter. Lägesrapporten innehåller dock inga förslag på avgiftsnivåer.Kör- och vilotider regleras via EU-lagstiftning och syftet med förändringen är att jämställa konkurrensen mellan företagen i branschen, och indirekt att främja trafiksäkerheten och förarnas arbetsvillkor.Kontrollen av företag bygger på uppgifter om deras förares kör- och vilotider och underlaget för kontrollerna är huvudsakligen uppgifter från analoga och digitala färdskrivare.Uppdraget om att ta över kör- och vilotider från polisen lämnas in samordnat med uppdraget om att införa avgifter för yrkestrafiken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11