23948sdkhjf

Godstågen kör – trots snön

Många företag har fått försenade eller inställda godstågstransporter, när Banverket stängde igen två av fyra strategiska rangerbangårdar.

I torsdags kom snöröjningen ifatt i Göteborg och Green Cargo kunde steg för steg öka godstågstrafiken i det landsomfattande nätverket. Försenad snöröjning av Hallsbergs rangerbangård stoppar dock många godståg i Svealand. – Det är nu elva dagar sedan Banverket stängde Hallsbergs rangerbangård. Trots det är den senaste prognosen från Banverket att vi kan börja använda 25 procent av bangårdens kapacitet tidigast torsdag, säger Mats Hollander, informationsdirektör för Green Cargo.– Ständigt ändrade prognoser gör att vi fått planera om hela vår produktion. Det viktigaste är att godstågen börjar rulla igen även om det blir på ett sätt som kostar resurser. Hela Green Cargos organisation arbetar för närvarande mycket hårt för att komma ifatt när det gäller näringslivets transporter. Möten flera gånger dagligen med infrastrukturhållaren Banverket ligger till grund för planering av vilka godståg som kan gå och på vilka banor. Därefter bemannas tågen och verkstäder i hela landet anlitas maximalt för att hålla lok och vagnar rullande.Green Cargos kundservice har löpande kontakt med kunderna och har återigen börjat ta emot bokningar från orter i nästan hela landet. Den långa stängningen av Hallsbergs bangård stoppar dock godstransporterna till och från ett 60-tal orter i Svealand. - Den här vinterns problem med infrastrukturen får inte upprepas, säger Mats Hollander.– Snöröjningen längs järnvägarna måste åter bli rutin och det är helt orimligt att landets stora rangerbangårdar stängs igen långa perioder av infrastrukturhållaren. Vi vill se en översyn av metodik och resurser för snöröjning och det blir en viktig uppgift för det nybildade Trafikverket att ta ett helhetsgrepp över detta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094