23948sdkhjf

Railport-pendel i konkurs

En av linjerna i Göteborgs Hamns Railportsystem har lagts ned – åtminstone temporärt. Bakgrunden är att tågspeditören North Rail AB gått i konkurs.

North Rail AB försattes i konkurs 8 februari vid Göteborgs tingsrätt, i enlighet med bolagets egen ansökan.Konkursboets största skuldinnehavare är sannolikt TGOJ Trafik, terminaloperatören i Vännäs (Kaj Johanssons Åkeri AB) och vagnuthyraren AAE, samt i viss mån även Göteborgs Hamn.North Rail hanterade två av de godspendlar som gått i trafik till och från Göteborgs Hamn, och som ingått i det så kallade Railport-systemet, med i dag 25 godstågspendlar mellan Göteborgs Hamn och terminaler runt om i landet.North Rails huvudsakliga trafik gick mellan Göteborg och Vännäs (cirka 30 kilometer väster om Umeå), och under en period drogs trafiken även via Katrineholm.Tågoperatör var TGOJ Trafik, och trafiken gick under namnet Norrlands Express. I avtalet med TGOJ ingick också att TGOJ skulle tillhandahålla vagnar som byggts om för ändamålet.Containertågpendeln till Vännäs var den längsta containertåglinjen till och från Göteborgs Hamn. Avståndet är drygt 110 mil enkel väg.North Rail AB startades och ägdes av Jarl Samuelsson (som också var bolagets styrelseordförande), Ulf Andersson, Dennis Johansson och Dick Pettersson. Alla satt med i styrelsen. Under de första åren var Dennis Johansson vd i företaget.I början var även Svensk Logistikpartner med som delägare, men hoppade av ganska tidigt. Aktierna såldes till övriga ägare.Trafiken startade i slutet av maj 2008, med två tåg i vardera riktningen per vecka.Att företaget hade problem framgår av 2008 års redovisning. Med en omsättning på totalt 3,497 miljoner kronor gjorde North Rail en förlust efter finansnetto på 8,719 miljoner kronor.Det var skälet till att trafiken drogs ned till ett tåg i veckan våren 2009.– Under december 2009 pausade vi trafiken helt, säger North Rails före detta vd Josefin Aronsson. Vi åkte runt och talade med alla kunder och frågade vilka volymer de trodde att de skulle behöva frakta. Vi fick då bilden att det skulle räcka, men i verkligheten blev det inte ens hälften.Josefin Aronsson tillrädde som extern vd sommaren 2009. Innan dess arbetade hon som marknadschef i bolaget.– Vi hade ett antal stadiga och fasta kunder, men de var inte tillräckligt många och volymerna var för små, säger hon.– Vi kämpade hårt, men konjunkturen vann. Ändå tror jag att det finns underlag när det väl vänder.Merparten av godset var sjögods, ungefär lika mycket import som export. Frakten bestod bland annat av trävaror och maskiner.Konkursförvaltare är Advokatfirman Vinge KB.– Vi har inte kommit så rackarns långt, säger handläggaren Joel Zetterström. Vi samlar information för konkursboförteckningen – vilka tillgångar och skulder företaget hade vid konkursen.Konkursbouppteckningen ska vara klar 16 mars i år, och förvaltarberättelsen, som beskriver orsaken till konkursen, blir klar senast i augusti.Terminalen i Vännäs är byggd på den före detta timmerterminalen på bangården.Enligt Vännäs kommuns tidigare näringslivschef Rune Andersson skulle terminalen serva inte bara Vännäs med omnejd, utan också länets hela inland samt de norra delarna av Västerbotten och vidare norrut.Uppdraget att fungera som terminalbolag har hittills legat hos Kaj Johanssons Åkeri AB i Vännäs. Företaget arrenderar terminalen av Vännäs Kommun.Åkeribolaget har också investerat i en containertruck för lastning och lossning av tågen.– Den var inte billig, säger vd Stefan Johansson.Trots konkursen tror han på en framtid för pendeln.– Vi tror att det blir en lösning, säger han. Det är en öppen terminal som vem som helst får trafikera. Det är saker på gång. I normalläget ska det finnas underlag, bara konjunkturen vänder.Hur har då konkursen drabbat företaget?– Inga kommentarer, säger Stefan Johansson.Kalle Lötberg (kalle.lotberg@mentoronline.se)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065