23948sdkhjf

Bilprovningen gick med vinst

Bilprovningen gick från förlust till vinst under 2009, trots att omsättningen minskade marginellt.

Nettoomsättningen minskade med 0,5 procent till 1 508,7 miljoner kronor under 2009, järmfört med 1 516,1 miljoner året innan.Rörelseresultatet förbättrades till 39,7 (minus 248,6) miljoner kronor. Resultatförbättringen förklaras av att föregående års rörelseresultat belastades av nedskrivningar på grund av sänkta marknadsvärden på fastigheter med 305,8 miljoner kronor.2009 års rörelseresultat belastades av omställningskostnader motsvarande 58,3 miljoner kronor samt med kostnader på sammanlagt 46,1 miljoner avseende omvärdering av fastigheter och nedskrivningar av övriga materiella anläggningstillgångar.Nettoresultatet efter skatt förbättrades till 18,0 (minus 203,5) miljoner kronor, vilket motsvarar 449 (minus 5 088) kronor per aktie. ·?Styrelsen föreslår en utdelning om 5 310 000 (4 864 000) SEK eller 132,75 (121,60) per aktie enligt fastställd utdelningspolicy.Den 17 december 2009 fattade riksdagen beslut om att konkurrensutsätta den svenska fordonsbesiktningsmarknaden från och med den 1 juli 2010 samt att ge regeringen rätt att öka eller minska statens ägande i företaget.Så här kommenterar Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle verksamhetsåret:”2009 visar vi åter vinst efter föregående års stora underskott orsakat av nedskrivning av värdet på vårt fastighetsbestånd. Det är ett bra resultat med potential till stor förbättring i framtiden då vi under året har tagit stora kostnader för personalneddragningar och andra omställningar.Efter riksdagens beslut den 17 december står det nu klart att fordonsbesiktningarna kommer att konkurrensutsättas från den 1 juli 2010. Riksdagen gav samtidigt regeringen mandat att ge Bilprovningen förutsättningar att kunna verka i den nya marknadssituationen genom att sätta nya mål för verksamheten samt att öka eller minska statens ägande.Förändringarna medför en stor utmaning för hela organisationen. Det arbete som pågått sedan början av 2000-talet i syfte att förbättra kundservicen intensifieras nu ytterligare för att svara upp till kundernas ökade förväntningar. Samtidigt kräver de framtida lägre besiktningsvolymerna kostnadsminskningar.De organisationsförändringar som genomfördes under året tillsammans med outsourcing av ett antal centrala funktioner är delar av ett program med målet att minska kostnaderna med mer än 500 miljoner kronor på årsbasis.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094