23948sdkhjf

Vindkraft för järnvägsbruk

Orion Infra lanserar världens första distribuerade vindkraftssystem, avsett för järnvägsbruk.

Systemet är patentsökt, och installeras på befintliga linjestolpar vilket kraftigt minskar kostnaderna för fundament och installation. Systemet tar även tillvara på den vind (streamline) som skapas av förbipasserande tåg och är framtaget i samarbete med Banverket.Torsdagen den 4/2 kl 12.00 var det premiär för Orion Infras världsunika vindkraftssystem - Wind Powered Signal System (WPSS) som ska generera förnyelsebara energi till banverkets anläggningar och minimera naturligt köpt elproduktion.Systemet genererar energi även när vinden inte blåser, då det även utnyttjar det vindfång som förbipasserande tåg för med sig.Eftersom verken är lätta kan de installeras för hand utan maskinell hjälp från sidan av spåret utan att bryta tågtrafiken. Installationen tar cirka 40 minuter.Detta är världens första vindkraftssystem som installeras utmed järnväg – en ny och oexploaterad marknad inom förnyelsebar energi.– Den förnyelsebara energi som verket producerar försvinner ut i ett så kallat dumpmotstånd, säger Oscar Gustavsson, teknikansvarig. När sedan verken ska kopplas in så kan vi göra det på flera sätt, antingen i direkt anslutning till Banverkets signalkablar eller via Banverkets lokala ställverk.En distribuerat vindkraftssystem?WPSS har utformats för att kunna installeras på järnvägens linjestolpar och seriekopplas med varandra – en på vardera sida om stolpen parallellt utmed spåret.Installeras dubbelverkande vindkraftsverk utmed en sträcka av 30 linjestolpar får man ut effekt ur 60 stycken verk, eller 120 stycken om man parallellkopplar där det är dubbelspår - hur stor strömeffekten blir beror på hur många verk beställaren vill installera för att minimera köpt elproduktion med förnyelsebar energi och det finns många stolpar utmed våra järnvägslinjer att installera på - säger Claes Eliasson.WPSS ska inte driva tågen, utan bidrar till att producera förnyelsebar energi till Banverkets signaler, belysningsarmaturer på linjen och stationer, samt till växelvärmesystem för att minska andelen köpt elektricitet.Verket, som är ett så kallat hybridverk startar redan vid låga 3 sekundmeter av naturlig vind och genererar effekt upp till 13 sekundmeter, när det blåser kraftigare eller förbipasserande tåg susar förbi.Vid mellan 11-12 sekundmeter bromsas verken automatiskt ner.Orion Infras WPSS drar nytta av befintliga linjestolpar för installation och utnyttjar existerande kabelkanaler, vilket gör vindkraftsverken mer ekonomiskt fördelaktiga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094