23948sdkhjf

Handeln ökar fraktvolymerna

Transportvolymerna ökar, och logistikcheferna tror på en fortsatt ökning. Framförallt hos företag som har nordisk närvaro blir transportvolymerna större. Det visar en undersökning som Posten Logistik har genomfört bland Sveriges största logistikköpare inom detaljhandeln.

Sammanlagt 200 intervjuer har genomförts med de största logistikköparna inom detaljhandeln (exklusive dagligvaruhandeln)44 procent av logistikköparna inom detaljhandeln uppger att deras transportvolymer har ökat jämfört med för två år sedan. Bland företag med nordisk verksamhet har ännu fler upplevt en ökning; nästan sex av tio uppger att transportvolymerna har ökat.Hälften av företagen är optimistiska inför 2010 och 55 procent tror på fortsatt ökade transportvolymer det kommande året. Hos de företag som har nordisk verksamhet är motsvarande siffra 75 procent.– Det är anmärkningsvärt att så många företag, i synnerhet företag med nordisk närvaro, har haft ökade transportvolymer med tanke på den konjunktur som vi har haft, samt att de tror på fortsatt ökade volymer. Det kan tolkas som att man ser positivt på konjunkturen framöver, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik i Sverige.Undersökningen visar också att allt fler företag outsourcar delar av logistikkedjan. 39 procent av de tillfrågade företagen har outsourcat någon funktion.Bland detaljhandelsföretagen som har nordisk verksamhet så har hela 49 procent lagt ut någon funktion på entreprenad. 79 procent tror att outsourcingen kommer att vara oförändrad framöver. Det finns en svag trend, bland de företag där logistikbesluten fattas på ledningsnivå, att andelen outsourcing kommer att öka något.– En effektiv logistiklösning kan innebära stora besparingar. De företag som Posten Logistik samarbetar med har alla effektiviserat sin logistik och sänkt sina kostnader genom att lägga hela eller delar av ett logistikuppdrag på oss, säger Anders Holm.En annan trend inom detaljhandeln, som tydliggörs i Posten Logistiks undersökning, är minskat så kallat baklager. Var tredje företag har minskat sitt lager i butiken. Vanligast är det inom branscherna data, fritid och hemutrustning (möbler, husgeråd med mera) där 43 procent har minskat lagret i butiken.74 procent av de tillfrågade svarar att de hanterar detta genom direktleveranser från sitt eget huvudlager.– En väl genomtänkt logistikkedja med anpassad distribution effektiviserar verksamheten och minskar kostnaderna. Ett flexibelt upplägg med punktliga och väl avvägda leveranser gör att butikerna kan minska lagerutrymmet i butiken, säger Anders Holm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062