23948sdkhjf

Mälarpirater kraftsamlar

Fyra transport- och maskinföretag i Mälardalen - Bergslagens LBC, LBCVästerås, Sörmlast AB och Triofrakt AB går samman för att stärkakonkurrenskraften. Tills vidare, innan det riktiga namnet blir klart,kallar man sig Mälarpiraterna.

Sammanslagningen av de fyra transport- och maskinföretagen Bergslagens LBC, LBC Västerås, Sörmlast AB och Triofrakt AB presenterades vid en presskonferens under torsdagen i Västerås. Det nya gemensamma företaget, vars namn inte är klart riktigt ännu, ägs av 270 enskilda transport- och maskinföretag med omkring 500 lastbilar och drygt 100-talet maskiner och 150 anställda på sju kontor. Årsomsättningen räknar man med ska ligga runt 1,5 miljarder kronor vilket är en volym som man måste ligga på enligt bolagets nye ordförande Sören Pettersson, nuvarande ordförande i Triofrakt AB. - Förr kryllade Sverige av lastbilscentraler men tiderna har förändrats. Idag är det både färre och därmed större aktörer och utländska intressen ser Sverige som en intressant marknad, menade Sören Pettersson.Han nämnde bland annat företaget DSV Miljö som omsätter närmare tre miljarder kronor och har planer på att fortsätta att expandera genom att att köpa upp lastbilscentraler och köpa ut aktieägarna.- Därför måste vi se om vårt hus och bygga för framtiden. Den tiden är förbi när en lastbilscentral bara var ordermottagare och körde en vara mellan A och B. Idag måste vi vara mer proaktiva och jobba både smartare, med stor ödmjukhet och stor trygghet för kunderna och oss själva.Sören Pettersson menade också att ledstjärnor när man format det nya företaget har varit ett starkt ägarinflytande, lokal närvaro och en ökad marknadsbearbetning. Genom samgåendet blir de fyra företagen en av de större i landet vilket stärker konkurrenskraftenVd för det nya företaget är Bernt Lindberg, nuvarande vd för Sörmlast AB.- Arbetet med att bygga upp det nya företagets organisation, bemanning och rutiner startar omgående och kommer huvudsakligen att ske inom ramen för den befintliga personalstyrkan. Självklart kommer det att bli både omplaceringar och förändrade arbetsuppgifter för en del och då handlar det främst om att styra över personer från vissa administrativa sysslor till mer säljande arbetsuppgifter.Processen med att samordna de fyra företagen startade för drygt ett år sedan och man skapade ett antal arbetsgrupper som skulle titta på allt från aktieväxling till arbetsrutiner. Man fick fram ett preliminärt prospekt som alla delägare fick ha synpunkter på och prospektet omarbetades och ett slutligt prospekt fanns framme i september i fjol.- Det har hela tiden funnits en stor majoritet för att genomföra ett samgående, poängterade Bernt Lindberg. Alla inser att om man som relativt liten i branschen ska överleva krävs att man kraftsamlar.Bernt Lindberg underströk vidare att han räknar med att hela processen ska vara klar i mitten av februariDe fyra företagen räknar med att deras arbetsfält kommer att sträcka sig från Säter i norr till Katrineholm i söder, Örebro i väster till Enköping i öster. Fakta om företagenSörmlandsfrakt AB omsätter cirka 350 miljoner kronor, Triofrakt AB cirka 350 miljoner, LBC Västerås cirka 300 miljoner och Bergslagens LBC cirka 170 milljoner. Tillsammans äger också de fyra företagen 65 procent i Ernst´s Express i Avesta, ett företag som omsätter cirka 250 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062