23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Södertälje hamn trotsar lågkonjunkturen

Finanskrisen till trots ökade Södertälje Hamn AB sina godsvolymer med 10 procent under 2009, jämfört med 2008, till totalt 1,1 miljoner ton.

Den 10-procentiga volymökningen får sin förklaring i att större volymer av olja och bulkvaror hanterades i hamnen under det gångna året, medan containervolymen och bilimporten minskade med 6 respektive 13 procent. – Vi noterar tydliga tecken på att den negativa utvecklingen har vänt, kommenterar Erik Froste, VD för Södertälje Hamn AB. Under januari månad 2009 lossades knappt 1 500 bilar i Södertälje, medan antalet lossade bilar under november månad samma år nästan fyrdubblades, vilket var mer än normalt. Och i slutet av förra året tecknade vi avtal med två rederier, som innebär att containervolymerna under innevarande år kan öka med uppemot 20 procent. Att Södertälje Hamn växer i lågkonjunktur, innebär att hamnen tar marknadsandelar (från konkurrerande hamnar), menar Erik Froste och tillägger: – Tiden vi fick över när container- och bilvolymerna minskade har vi använt till utbildning och kompetenshöjning av våra medarbetare. I december började Per Fredman som säljansvarig, vilket gör att vi nu kan öka våra säljinsatser. När konjunkturen nu vänder är Södertälje Hamn således väl förberedd. I siffror hanterade hamnen 58 671 TEU containrar ( -6 procent), 435 000 ton olja (+15 procent), 280 360 ton fast bulkgods (+16 procent) och 53 024 bilar (-13 procent).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125