En av de bakomliggande orsakerna till tappet är att andelen som handlade på nätet föll för första gången på ett år. Siffran uppgick till 65 procent, att jämföra med 72 procent samma månad året innan.
Samtidigt minskade den totala snittköpesumman per e-handelskonsument, ner 7 procent till 1 794 kronor. Även i januari blev det ett tapp, då på 8 procent.
“Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Svensk e-handel tappade i februari
Enligt färska siffror från Svensk Handel uppgick e-handelns omsättning i Sverige till 9,7 miljarder kronor under februari. Det innebär en nedgång på 16 procent jämfört med samma månad föregående år.