23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snabbare järnvägsunderhåll med ny teknik – men Sverige halkar efter

Ny teknik hade kunnat snabba upp järnvägsreparationer.

Under 2025 planerar Trafikverket att genomföra 1 700 underhållsarbeten på det svenska järnvägsnätet. Men med modern teknik skulle arbetet kunna utföras betydligt snabbare.

– Det finns definitivt sätt att göra det här snabbare, säger Stefan Gustavsson, vd Infranord, till SVT.

För att påskynda byten av kontaktledningsanläggningar har Infranord nyligen investerat i specialmaskiner från en italiensk tillverkare. Maskinerna används redan i Norge men har ännu inte introducerats i Sverige. Orsaken, enligt Gustavsson, är att investeringsförutsättningarna är mer fördelaktiga på den norska marknaden. Han menar att längre framförhållning från Trafikverket skulle skapa bättre förutsättningar för att våga satsa på den här typen av teknik i Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079