23948sdkhjf

Ny terminaloperatör för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Globala logistikkoncernen Wallenius Wilhelmsen är ny operatör för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess.

Operatören tar över driften av terminalen i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.

– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man skall nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn i en kommentar.

Wallenius Wilhelmsen är en global logistikkoncern som har lång erfarenhet av terminaldrift i flertalet hamnar världen över. 

Driften av Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal kommer att ske av ett för ändamålet nystartat och separat, oberoende bolag.

Fakta: Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal har två kajlägen, 240 000 kvadratmeter terminalyta, järnvägsanslutning och PDI (Pre-Delivery Inspection). Under 2023 hanterades 267 000 nya fordon i hamnen totalt, vilket var 37% av den totala svenska marknaden. Det gör hamnen till Sveriges största fordonshamn.

Källa: Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn är Sveriges största fordonshamn, och fordons- och roroterminalen hanterar merparten av de fordon som passerar hamnen. Terminalen är också en multi-purposeterminal som även hanterar maskiner för gruvindustrin, vindkraftverksdelar, transformatorer, husmoduler och andra typer av projektlaster.

I Wallenius Wilhelmsens åtagande ingår också ett investeringsprogram om närmare 70 miljoner kronor för att modernisera terminalens ytor, byggnader och infrastruktur för att ytterligare stärka dess erbjudande mot marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062