Transportkoncern först ut med ny modell av HCT-ekipage
Transmars nya modell av HCT-trailer med kapell blir först ut i Norden, uppger transportkoncernen. Ekipaget är ett samarbete med trailerleasingföretaget PNO och trailern har tillverkats av Kässbohrer.
– Det är en kapellförsedd trailer som också kan vara öppen. Till Åland kommer mycket gods som kräver öppet men inte därifrån och då kan vi lasta exempelvis pallar, berättar Hans-Erik Eker, fordonschef på Transmar om fördelarna han ser med trailern.
De fem HCT-ekipagen kommer bland annat köra chipsprodukter från Åland till fastlandet i Finland och Sverige. Ekipagen är också anpassade för reglerna i de båda länderna, eftersom det finns olika regelverk vad gäller maxvikt.
– Vi startade ett projekt på Åland 2016. Den största fördelen är att man kan köra större volymer med mindre bränsle. Det handlar om miljö och att snabba på vår omställning, säger Hans-Erik Eker.
I Finland har det varit tillåtet att köra lägre lastbilar sedan 2019 medan Sverige tillät HCT-ekipage vid årsskiftet.
Ahola Transport om HCT-fordon: ”Lättare att omvandla befintliga ekipage i Finland”
Artikeln är en del av vårt tema om HCT- fordon.