23948sdkhjf

Det obemärkta skiftet – här är Sandahls nya vd

Det 75 år gamla familjebolaget Sandahls har sedan i maj en ny vd & koncernchef, ett skifte som för många passerat obemärkt. ”Möjligheterna är oändliga”, säger han i en intervju med Transportnet.

En av de främsta cheferna inom färgbranschen, Lars Nordgren, har bytt bana och tagit steget in i transportsektorn. Sedan i våras innehar han rollen som vd och koncernchef för Sandahls.

På MRF:s branschdag fick Transportnet en pratstund med Nordgren, som efter ett halvår nu kan utvärdera sin första tid hos Sandahls.

– Det är fantastiskt och så skönt att få arbeta i ett familjebolag, det är korta beslutsvägar och entreprenörsdrivet, säger han.

Nordgren har en lång bakgrund inom färgbranschen med över 30 års anställning hos Becker-Acroma som 2010 köptes upp av världens största färgbolag – amerikanska Sherwin-Williams, med 66 000 anställda och 23 miljarder dollar i omsättning. Där var han vd för de svenska enheterna och försäljningschef för den europeiska marknaden.

Hos Sandahls efterträder han Magnus Nilsson, som internrekryterades till vd och koncernchef 2022, men gick skilda vägar med Sandahls i slutet av 2023. Bolagets ägare, styrelseordförande och tidigare vd Thord Sandahl tog en kort stund över rodret igen, men lämnade i maj över till nyrekryterade Lars Nordgren.

Nordgren leder nu den Värnamobaserade koncernen med 1 100 anställda och en omsättning på nära 3 miljarder kronor. En av hans största utmaningar blir att samordna Sandahls röst och förena de fyra divisioner som koncernen består av: logistik, entreprenad, tåg (Real Rail) samt grus och asfalt.

Logistik- och tågdivisionen står för tre fjärdedelar av koncernens totala omsättning. Via dotterbolaget Sandahls Logistik har företaget 450 egna lastbilar, och genom Real Rail opererar de tolv egna lok och 500 kombivagnar.

Transport-, logistik och entreprenadbranschen är en ny värld för Nordgren, men han beskriver den som väldigt inbjudande och välkomnande.

– Jag kan långt ifrån allt inom den här branschen, men jag upplever att många branschkollegor är öppna och delar med sig.

Är det något som har förvånat dig med transportbranschen?

– Den kanske är något bakåtsträvande. Jag är av naturen väldigt positiv och när man jobbat i ett amerikanskt bolag ser man bara möjligheter, där jag tror att många andra ser problemen. Då kommer man inte komma någonstans, säger han och fortsätter:

– Det kanske är blåögt. Jag kommer säkert snubbla över problem som kommer ställa till det som bara den. Men möjligheterna är oändliga.

Från sin tidigare karriär tar han med sig en amerikansk anda med ett starkt resultatdriv. Dessutom ska han nu driva koncernen i en fortsatt grön riktning med ambitiösa mål. I slutet av 2025 ska Sandahls Logistik samt Real Rail vara helt fossilfritt.

Kommer ni lyckas med det?

– Ja det tror jag, Sandahls har investerat stenhårt de senaste åren.

Investeringarna innefattar många nya lastbilar, för att nå målet om att samtliga fordon i slutet av 2025 ska drivas på biogas, el eller HVO. Det är kombinationen av olika drivmedel som är vägen framåt, tror Nordgren.

Var är Sandahls om fem år?

– Vi har investerat jättemycket för att få den här unika positionen, nu ska vi sälja på det också. Vi tror på en rejäl omsättningsökning.

Som för många andra transportbolag ligger den största hotbilden i laddinfrastrukturen, som behöver utvecklas i rask takt. Inte minst med tanke på Sandahls senaste investering i 30 ellastbilar.

– Laddningen är utmaningen, att hitta partners och samarbeten. Jag tror branschen kan bli bättre på att samarbeta, avslutar han.

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078