Blåkläders logistikpussel – stora muskler på liten ort

SVENLJUNGA. Blåkläder har växtvärk, berättar Sverigechef Peter Mönhage när han tar emot Transportnet vid huvudkontoret beläget i Svenljunga, Västra Götaland. Kontoret delar byggnad med företagets plocklager, och från mötesrummet har man en fartfylld utsikt genom ett fönster mot Autostore-robotarna som svischar förbi på andra sidan väggen.
– Alla leveranser till hela Europa hanterar vi härifrån. Det är bara USA som har ett eget lager, berättar Mönhage.
Historiskt sett har bolaget fördubblat sin omsättning ungefär vart femte år, och målet är att fortsätta i samma takt. För att logistiken ska kunna hålla jämna steg har anläggningarna i Svenljunga genomgått flera utbyggnader och uppgraderingar.
Den senaste utbyggnaden av lagret stod klar 2022 och det lär inte bli den sista. I dag har Blåkläder en lageryta på totalt 40 000 kvadratmeter på orten. Logistiken är huvudsakligen centrerad kring två anläggningar; ett buffertlager och ett plocklager.
Under besöket får Transportnet följa logistikkedjan, som inleds vid buffertlagret. Hit anländer två containrar dagligen, skeppade hela vägen från Blåkläders egna fabriker i Myanmar och Sri Lanka. Kläderna transporteras till sjöss från Asien och anländer cirka 40 dagar senare i Göteborgs Hamn, där lastbilar tar över den sista sträckan till Svenljunga.
– Eftersom vi har våra egna fabriker, så maxar vi alla containrar som kommer hit. I fabrikerna kan vi hålla gods och skicka veckan efter, för att aldrig skeppa småvolymer, berättar logistikchef Thomas Olsson som visar runt i de stora, livfulla lagerlokalerna.
Truckförarna skannar pallarna som anländer till lagret, varpå systemet tilldelar dem en ledig plats i lagret. Föraren kopplar på sig på slingan i golvet och trycker på gasen, för att sedan låta trucken automatiskt navigera till rätt plats. På samma sätt fungerar det när lådor ska hämtas i lagret.
– Det är ett väldigt bra hjälpmedel, det är ändå runt 320 tusen lådor här inne.

Hundra meter långa gångar täcks från golv till tak med de bruna kartongerna. Mellan tusen och tre tusen kartonger slussas varje dag från buffertlagret till plocklagret som ligger ett par kilometer bort.
– Det är ganska mycket gods som flödar dagligen mellan det här lagret och plocklagret. De transporterna körs med ellastbilen.

Som på beställning dyker lastbilschauffören Stefan Rickerts från Persson Åkeri upp i lagret för att fylla ellastbilen. Varje dag kör han sträckan mellan fem och sju gånger.
– Det är det bästa jobbet jag någonsin haft, säger Stefan Rickerts.
Den eldrivna lastbilen av modellen Volvo FM, stripad med Blåkläders logotyp, tillhör Perssons Åkeri men används uteslutande för Blåkläder. Att elektrifiera den korta, flitigt trafikerade sträckan är fördelaktigt, konstaterar Stefan Rickerts och Thomas Olsson. Laddningsmöjligheter finns vid Blåkläders plocklager och lastbilen har en räckvidd på 350 kilometer.
– Och lastbilen är go att köra, konstaterar Rickerts.

Nästa steg är att elektrifiera containertransporterna från Götebrogs Hamn. Men svårigheten ligger i att få lönsamhet i sträckan, inte minst eftersom transportörerna sällan har andra uppdrag i Svenljunga.
– Det är inte många som vill erbjuda sig och ”slösa” en ellastbil ut till Svenljunga när de i stället kan köra den i exempelvis centrala Göteborg. Så nu försöker vi hitta egna lösningar, säger Thomas Olsson.
Perssons Åkeri med säte i Svenljunga är på gång med att installera laddstation för lastbil hos sig, och Thomas Olsson ser därför en eventuell möjlighet i att utöka samarbetet med det lokala åkeriet för längre transporter på el.
Följ med in bakom lagerportarna!
Är Svenljunga ett bra logistikläge?
– Det beror på hur man ser det. Det är klart det finns bättre lägen. Men kostnadsmässigt är det billigare att ha ett lager här, jämfört med större logistiknav, säger Thomas Olsson.
Ellastbilen laddad med pallar rullar i väg till plocklagret ett par kilometer bort, där det också pågår full aktivitet. En palleteringsrobot plockar av lådor från pallarna och sågar av buntbanden, för att sedan skicka dem till en påfyllningsport, där plocklagret fylls på.
Den viktigaste automatiseringen i lagret består av de 68 Autostore-robotar som glider över rutnätet och de 70 000 backarna för att plocka fram rätt produkter. Blåkläder installerade sin Autostore redan 2016 och var då bland de första i Sverige att använda tekniken. En fjärde etapp av utbyggnaden ska vara färdigbyggd nästa år, för att utöka med ytterligare 16 000 backar och tio robotar.
Totalt arbetar runt 140 anställda på Blåkläders lager, varav runt 90 personer arbetar på förädlingsavdelningen. Här förses plaggen med företagsloggor i tryck eller brodyr, samt skräddarsys vid specialbeställningar.
Kollegorna på lagret hanterar upp mot 4 000 ordar varje dag, som hämtas upp av lastbilar för att levereras vidare till företag och kunder som väntar på sina arbetskläder. Bland annat samarbetar Blåkläder med Postnord, Posti och UPS för att leverera plaggen ut i Europa och världen.
Vad kommer bli nästa fas i logistikeffektiviseringen i allmänhet, och hos er i synnerhet?
– Alla pratar ju AI, men det finns lite för få goda exempel än så länge. Det är många som känner sig för, säger Thomas Olsson.
Hos Blåkläder tror han att automationen kommer att fortsätta utvecklas, inte minst för att gynna personalen och förbättra deras arbetsmiljö. Det kan exempelvis handla om att automatisera fler tunga lyft och korta förflyttningssträckor, vilket i sin tur också ökar effektiviteten.
Trots växtvärk och tankar om fler moderna lösningar för att möta den globala efterfrågan, går det inte missa det som präglar Blåkläders verksamhet i Svenljunga allra mest – landsbygdskänslan och ”sunt bondförnuft”, som de själva säger.
Fakta Blåkläders produkter
Runt 3 000 produkter i sortimentet, på färgnivå.
18 personer i Svenljunga arbetar med produktutveckling, varav ungefär hälften med design och konstruktion och andra hälften med material och komponenter.
80-90 procent av produkterna tillverkas i de egenägda fabrikerna i Myanmar och Sri Lanka.
Plaggen tar mellan 1-4 år att ta fram, från idé till färdig produkt.
En snickarbyxa med fler funktioner kan innehålla upp över en kilometer tråd.
Nya produkter tillkommer i sortimentet ungefär två gånger om året.
Källa: Martin Svedberg, produktutvecklingschef
Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.