Tågföretagens hårda kritik mot chockhöjda avgifter: ”Orimligt”
Transportstyrelsen har för avsikt att öka avgiftsuttaget för alla trafikslag nästa år, och för järnvägssektorn handlar det om en ökning med 24 procent. Tågföretagen ser med stor oro på förslaget och de konsekvenser som höjningarna skulle innebära för branschen.
– Vi har blivit kontaktade av medlemmar på godssidan som anger att de kommer få fördubblad avgiftsbörda till Transportstyrelsen, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, i en intervju med Transportnet.
Och nog är det lite förvånande att Sveriges lokförare ska vara med och finansiera en myndighet som går med underskott. Gustaf Engstrand
Kostnader för säkerhetsstyrning och utbildningssamordning är sådant som ser ut att öka kraftigt. Bland annat planeras en förnyelse av säkerhetsintyg att höjas från 25 000 kronor till 120 000 kronor.
– Dessutom blir anställda i sektorn påverkade, förslaget innebär också fyrdubblad kostnad för ett förnyat lokförarbevis, från 500 kronor till 2000 kronor.
Vad tänker ni om att avgifterna höjs allra mest inom just järnvägssektorn?
– Det är fel väg att gå. Järnväg är det trafikslag som borde gynnas avgiftsmässigt, inte minst eftersom vi har en väldigt bra hållbarhetsprestanda. Höjningarna är inte linje med den politik som förs varken i EU eller på nationell nivå. Och nog är det lite förvånande att Sveriges lokförare ska vara med och finansiera en myndighet som går med underskott.
Vad blir konsekvenserna om höjningarna genomförs på det sätt som det ser ut nu?
– Det sätter sig direkt i priset till kund och ökar kostnaderna för järnvägstransporter. Vi vet att kunderna i synnerhet på godssidan är priskänsliga, så det slår direkt mot hur mycket volym man säljer.
Hela transportsektorn drabbas av höjningarna, och nu ser Gustaf Engstrand att det är nödvändigt att mobilisera transportsektorn.
– Vi vill se en samordnad insats från transportbranschen, för att göra ett gemensamt inspel kring avgifter och Transportstyrelsens finansiering generellt.
Att Transportstyrelsen som myndighet ska luta sig mot en avgiftsfinansiering är orimligt, menar Engstrand. I stället vill Tågföretagen se att myndigheten få större anslag i statsbudgeten.
– Det är viktigt med rättvisa mellan trafikslagen och nu ser vi att kostnaderna drar i väg för vissa trafikslag. Om Transportstyrelsen i större utsträckning vore anslagsfinansierat hade man kunnat minska dessa effekter.
Det är märkbart att myndigheten är underfinansierad, menar Engstrand.
– Regeringen behöver ta ett samlat grepp om avgiftsstrukturen inom transportområdet, så att man inte låter enskilda myndigheters underfinansiering drabba vissa trafikslag mer än andra på ett orimligt sätt.
En sådan förändring kan dock bli svår att få till på kort sikt och ett gemensamt krafttag från hela transportsektorn är nödvändigt. Tågföretagen avser samtala med andra branschorganisationer i frågan, och oavsett vad hoppas de kunna påverka avgiftshöjningarna inför 2025.
Gustaf Engstrand lyfter 2017 som ett exempel, när där avgiftshöjningar på mellan 30 och 100 procent planerads för sektorn. I det läget lyckades organisationen med en påverkansinsats för att avgifterna inte skulle höjas.
– Om det handlar om att ta igen underskott, så har Transportstyrelsen tidigare medgivits avskrivning från regeringen om krav på att ta igen det underskottet. Man skulle absolut kunna göra samma sak igen, menar han.
I ett pressmeddelande har Transportstyrelsen tidigare uttryckt att avgifterna höjs i syfte att säkerställa att intäkterna motsvarar kostnaderna.
Under pandemin avstod Transportstyrelsen från att höja avgifter i den takt som hade behövts för att myndighetens kostnader och intäkter skulle vara i balans. Regeringen har sedan dess beslutat att stryka delar av det underskott som uppstod, men andra delar behöver Transportstyrelsen ta in genom effektiviseringar, besparingar och höjda avgifter, skriver myndigheten.
Tågföretagen har möte med Transportstyrelsen under fredagen och kommer även att skicka ett remissvar på förslaget.
Hela förslaget finns att hitta här. Beslut om nya avgifter fattas av Transportstyrelsens generaldirektör under hösten.
Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.