Tunga Lastbilsligan: Svag lastbilsmarknad – men de toppar listan
Antalet nyregistrerade tunga lastbilar fortsätter att minska i Sverige. Hittills i år har 18 procent färre tunga fordon registretats jämfört med det första kvartalet 2023.
Tittar man på föregående månad ligger dock antalet nyregistrerade tunga fordon kvar på samma nivå som april förra året då 514 lastbilar över 16 ton registrerades. Det framgår av Mobility Swedens senaste statistik.
Branschorganisationen skriver att minskningen av tunga fordon bland annat beror på nedgången inom byggsektorn.
Annorlunda ser det ut på den lätta sidan. Under april nyregistrerades 17 procent fler lastbilar (3 776 fordon), och under det första kvartalet i år ökade de lätta lastbilarna med 16 procent i jämförelse med samma period förra året.
Vidare framgår det att 25 procent av de nyregistrerade lätta fordonen i år utgörs av elfordon.
– Det är viktigt att fortsätta övervaka och stödja alla segment av fordonsmarknaden, särskilt när det gäller de tunga lastbilarna. Där har elektrifieringen inte kommit lika långt och det krävs mer för att den ska ta fart på riktigt. Ett effektivt sätt att främja övergången till elektrifiering skulle vara att regeringen avskaffar skatten på el som används i laddboxar för alla typer av fordon, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden, i en kommentar.
Det fordonsmärke som toppar listan över nyregistrerade tunga lastbilar är Scania med 271 stycken, följt av Volvo med 179 och Mercedes-Benz med 40 lastbilar.
Tunga Lastbilsligan april 2024 - Infogram
Läs också Tunga Lastbilsligan: