23948sdkhjf

Derome bryter ny mark

I somras tog Derome emot den första tunga kundbyggda kranbilen som går på el. Satsningen beskriver träindustriföretagets hållbarhetschef som ”ett kvitto på att vi faktiskt agerar”.

Kranbilen kommer från Volvo Lastvagnar och utgörs av en Volvo FM Electric med en räckvidd på 20 mil. Ljudlöst ska den rulla från Mölndal med byggmaterial i Göteborgsområdet. 

– Vi jobbar aktivt med hållbarhet i flera olika frågor där transport och logistik är en väldigt viktig del. Det är en självklarhet för oss att vi ska ta ansvar för att minska vår egen klimatpåverkan men också våra kunders, säger Elina Aggerstam, hållbarhetschef på Derome Bygg & Industri, när vi talas vid, och fortsätter:

– Med investeringen i elkranbilen blev det ett kvitto på att vi faktiskt agerar och bryter ny mark för att minska våra utsläpp.

Derome har sitt egna åkeri där omkring 82 procent av fordonsflottan var fossilfri enligt fjolårets hållbarhetsrapport. De flesta av de tunga fordonen går på HVO medan de lätta lastbilarna och majoriteten av truckflottan drivs på el. 

– Det första målet är inte att räkna hem kostnaden på kort sikt, utan det här är den första och mycket viktiga investeringen i att ta nästa steg i hållbarhetsresan. Det ger oss också insikt i framtida investeringar.

På vägen mot hållbarhet finns utmaningar. Tillgång på fordon och infrastruktur är några. Sen krävs det en annan planering av beläggningarna på fordonen, i fallet med kranbilen handlar det om möjligheten att ladda bilen om det skulle behövas under dagen, berättar Elina Aggerstam.

– Det handlar framför allt om räckvidden och laddinfrastrukturen, det är en utmaning. Dock ser vi att med den utvecklingstakt som sker i fordonsbranschen, att vi inom en snar framtid kommer att kunna köra längre sträckor på el. En annan utmaning är att få alla våra externa transportörer som vi hyr in att ta steget mot en fossilfri fordonsflotta. Men där hoppas vi att kunna bidra med våra erfarenheter och inspirera dem att också ta steget.

Krav driver utvecklingen framåt

Stockholms stad utredde länge ett införande av den strängaste miljözonen, klass 3, i delar av Stockholm, närmare bestämt i Gamla stan och ett område i City. Förslaget om att göra Gamla stan till miljözon klass 3 skrotades, i stället kommer stadsdelen att bli en så kallad stadsmiljözon.

I mitten av oktober meddelade Miljöpartiet i Stockholm att den strängaste miljözonen kommer att införas i ett område i City, närmare bestämt det område som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Planen är att zonen stegvis ska implementeras med start sista december 2024.

– Omställningen vi har gjort kommer ursprungligen från egen insikt och drivkraft om att minska våra utsläpp inom transport och logistik. Våra kunder ställer också allt högre krav på våra miljöavtryck så det känns naturligt att medverka i framkant i utvecklingen, säger Elina Aggerstam.

– Det kommer också krav i samband med den miljözon 3 som Stockholm inför och Göteborg tittar också på det. Det kommer att hjälpa till att driva utvecklingen ännu mer.

Våra kunder ställer också allt högre krav på våra miljöavtryck så det känns naturligt att medverka i framkant i utvecklingen. Elina Aggerstam

Vad skulle behövas för att underlätta omställningen?

– Det man måste ha med sig är att det handlar om utveckling och innovation. Innan det blir storskaligt kostar det lite mer, men samtidigt vet vi att kraven på oss kommer och om man inte hänger med i utvecklingen är det risk att man inte blir en attraktiv leverantör, Elina Aggerstam, och fortsätter:

– Om det finns bidrag att söka för sådana här omställningar eller tydligare riktlinjer och lagkrav blir det också lättare att ta steget och gör investeringen tryggare.

Elina Aggerstam tror på den fortsatta expansionen av elektrifiering, men säger också att det "bubblas" om andra drivmedel så som gas. Det pekar också Circle K:s rapport om de olika drivmedlens roll i omställningen på.

– Hållbarhet handlar mycket om verksamhets- och affärsutveckling och inkluderar viktiga områden så som miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter, det driver mig. Vi kan alltid bli lite bättre och förbättra dels våra interna processer, dels mot våra kunder. Det är motiverande.

Om den eldrivna kranbilen

  • Tillverkare: Volvo Lastvagnar Sverige AB
  • Säljare: Bildepån Lastvagnar Varberg
  • Chassi: Volvo FM Electric
  • Kran: HIAB X-HiPro 232
  • Flak och påbyggnation; JOAB
  • Räckvidd: cirka 20 mil
  • Lyftkapacitet: 21,3tm (17,3m/870kg)
  • Laddning: Cirka 6 timmar/snabbladdning cirka 1 timme

Källa: Derome

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109