23948sdkhjf

Ahola Transport: ”Måste ta hand om chaufförerna lika bra som våra kunder”

Ahola Transport var på plats på mässan Logistics & Automation i Kista förra veckan.

Den svenska transportverksamheten Ahola Transport ingår i den finska koncernen Ahola och bildades 1991 i Umeå. Företaget kör transporter i hela Norden, de baltiska länderna samt Polen, Tjeckien och Slovakien.

På mässan i Kista var fokusområdena automation, innovationer och hållbarhet. 2019 nådde Ahola Transport EU:s utsläppsmål för 2030 – tio år i förväg. Det innebär att transportbolaget minskade sina koldioxidutsläpp med 59 procent mellan 2005 och 2019.

Sofia Mattfolk, säljare på Ahola Transport berättar om vikten av att öka fyllnadsgraderna i lastbilarna och optimering av rutter som ett sätt att minska klimatpåverkan. I december blir det dessutom tillåtet att på vissa utvalda vägar i Sverige att framföra längre lastbilar på upp mot 34,5 meter. Det är något Ahola Transport ser positivt på. 

– Då har vi större möjlighet att transportera mer gods på samma gång, så vi är väldigt positivt inställa till att det går igenom, säger Sofia Mattfolk och fortsätter:

– Mellan Sverige och Finland kan vi köra upp till 44 ton på en bil och släp, och i Baltikum kör vi med trailer vilket innebär 23-25 ton. 

Hur jobbar ni med automatisering och digitalisering?

– Vi har digitaliserat väldigt många av våra arbetsmetoder och hjälpmedel. De stödjer våra verksamheter och låter alla delar i hela kedjan vara ihopkopplade. Allt från färjebolag, personerna som planerar rutterna till chauffören. Det möjliggör att man kan optimera rutterna och få ner de tomma kilometerna och upp fyllnadsgraderna. Det hjälper också miljön. 

Vilka utmaningar definierar ni i branschen just nu?

– Världsläget är ett. Sen finns det så många innovationer men lagstiftningen hänger inte med, exempelvis elbilar. Det finns ingen ellastbil som kan köra långt med 44 ton. Chaufförsbristen är också en väldigt påtaglig del där man måste göra jobbet mer intressant för chaufförerna. Det har vi jobbat väldigt mycket med.

Sofia Mattfolk berättar att de bland annat har en kontaktperson för kunderna som finns med i hela kedjan och byter därför inte kontaktperson vid landsgränsen, något som underlättar processen. Likadant är det för chaufförerna trots olika länder de kör i.

– Kontaktpersonen och chauffören kan till exempel ha samma språk eller ett mer gemensamt språk där chauffören exempelvis kan fråga hur man ska lägga upp sin paus. Det är en trygghet för chauffören, säger Sofia Mattfolk och fortsätter:

– I Nådendal i Finland har vi en stor hub och där har vi jobbat mycket med chaufförsutrymmena. Där har de bekvämt med lounge och kan tvätta sina kläder eller umgås med varandra. Den sociala aspekten har vi jobbat mycket med för att det ska bli mer intressant att köra för oss. Vi måste ta hand om våra chaufförer lika bra som vi tar hand om våra kunder. 

Om Logistics & Automation

Den 4–5 oktober arrangerades Logistics & Automation på Kistamässan i Stockholm.

Mässan riktar sig åt logistikbranschen och samlade leverantörer under två dagar i oktober. På mässan fanns också olika seminarieprogram att ta del av.

Bakom mässan står Easyfairs och Logistics & Automation har sitt ursprung i föregångaren Logistics & Distribution.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.192