Avgasfusket är på riktigt
Många bilar och lastbilar släpper ut för mycket kväveoxider och partiklar trots hårdare regler. Omfattande avgasmätningar i europeiska städer visar att många lastbilar har manipulerad avgasrening.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/84627698.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=606&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=400&accessToken=11d3a7506b772553f721ad0da41fe3448fe78693e16d19369bbeca9cabfe8807)
Med stationära avgaskontroller går det att kontrollera många fordon och få ett stort underlag. Här en mätning i Prag. Foto: Cares
Vid avgasmätningar på över 250 000 fordon i Milano, Prag och Krakow visar att nästan 40 procent av samtliga lastbilar i Euro-klass IV, V och VI hade misstänkt höga utsläpp av kväveoxider eller släppte ut mer än vad som är tillåtet. Nattetid steg siffran till över 70 procent. Över 60 procent av Euro 5-bilarna släppte ut för mycket kväveoxider under ...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration