23948sdkhjf

Forskare: El kan vara billigare än diesel för tunga lastbilar

Eldrift av tunga lastbilar kan vara billigare än diesel, det menar forskare från Chalmers i en ny studie.

Forskare på Chalmers har studerat eldrift av tunga lastbilar för att ta reda på hur lönsamheten ser ut för elen kontra dieseln. 

Bakgrunden är att tunga lastbilar som kör långa sträckor, ansetts vara olönsamma att elektrifiera på grund av behovet av stora batterier.

Nu menar forskare på Chalmers att det kan vara billigare att köra tunga lastbilar som går på el än på diesel.

– Vi har tittat på ett scenario där tunga lastbilar kör mellan Helsingborg och Stockholm. Vi har jämfört två olika batteristorlekar och två tänkbara priser på snabbladdning. Vår slutsats är att transporterna ser ut att kunna elektrifieras på ett kostnadseffektivt sätt, säger Johannes Karlsson, doktorand i reglerteknik på Chalmers, i en kommentar.

Studien är baserad på data från ett åkeri i Helsingborg. Enligt forskarna behövde det stora batterier bara laddas på åkeriets depå, dock tog batteriet mer plats av lastkapaciteten. Det mindre batterier tog mindre utrymme av lastkapaciteten och behövde snabbladdas längs med vägen.

– Med rätt batteristorlek bör det i många fall vara möjligt att elektrifiera de tunga lastbilarna så att kostnaden blir densamma eller lägre jämfört med om lastbilarna drivs av en dieselmotor. Den bästa storleken på batteriet avgörs av om man kör lätt last, som paket eller grönsaker, eller om man kör tung last, som drycker eller virke. Andra viktiga faktorer som påverkar valet av batteristorlek är körmönster och priset på snabbladdning. Ett realistiskt framtidsscenario är att lastbilar har olika batteristorlekar, säger Johannes Karlsson.

Om studien:

Priset på diesel sattes till 1,20 euro per liter och priset på snabbladdning till 0,17 euro per kilowattimme respektive 0,40 euro per kilowattimme. Priserna är angivna utan moms. I övrigt utgick forskarna från att kostnader som till exempel service var lika för lastbilarna oavsett om de kördes på el eller diesel.

Modellen som användes i studien baseras på data från ett åkeri med realistiska förutsättningar och uppdrag. Trots att forskarna räknat med ett lågt dieselpris visade studien att det är lönsamt för åkerier att elektrifiera sin tunga fordonsflotta, med undantag för lastbilar som för det mesta lastar upp till maximal tillåten fordonsvikt.

Forskningen har utförts i samarbete med Trafikverket och Volvo Trucks och har finansierats av Trafikverket via forsknings- och innovationsprogrammet Triple F.

Källa: Chalmers

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125