23948sdkhjf

Efter nedgången: Nu skruvar Amazon upp logistiken

Amazon har lagt nationell distribution på hyllan och istället delat upp USA i åtta regioner, var och en med sitt eget distributionssystem. 

Amazon lägger för mycket pengar på det sista ledet av leveranskedjan, där produkten förs från ett av företagets lager till kunden.

Det uppger bolagets vd, Andy Jassy, ​​i ett brev till bolagets aktieägare. Här betonade direktören att bolaget var i färd med att trimma hela verksamheten på onödiga kostnader.

Brevet kommer efter ett halvår, där Amazon har aviserat stora uppsägningsrundor och stängt flera logistikcenter efter att ha presenterat en blodröd årsredovisning med ett underskott på runt 27 miljarder svenska kronor.

Och nu är det dags att städa. Andy Jassy uppger i alla fall att Amazon har för avsikt att ändra på det så kallade fulfillment-systemet – en term som täcker den sista länken i kedjan, som uppenbarligen är för dyr.

– Under de senaste månaderna har vi granskat varje process i våra fulfillmentcenter och vårt transportnät. Vi har designat om flera processer och mekanismer, vilket har resulterat i vissa stadiga produktivitetsvinster och kostnadsminskningar, skriver Andy Jassy i brevet.

Från nationell till regional leverans

Tittar man närmare på vilka åtgärder Amazon faktiskt har genomfört avslöjas en betydande förändring av företagets hela amerikanska logistiknätverk.

Tidigare baserades distributionen från lager till kund på ett nationellt distributionssystem. Detta innebar en stor utmaning. Amazon skickade varor genom det stora USA varje gång ett lokalt lager saknade en produkt. Det var dyrt och tog tid. Och eftersom Amazon utökade sitt lagernätverk avsevärt, växte utmaningen också avsevärt.

För att komma till rätta med problemet har Amazon nu delat upp USA i åtta mindre regioner, var och en med sitt eget oberoende och mer eller mindre självförsörjande distributionssystem. Amazon har dock fortfarande möjlighet att skicka varor mellan de olika regionerna vid behov.

Det nya distributionssystemet har krävt en massiv optimering av kopplingarna mellan de olika delarna av Amazons verksamhet, samt en förbättring av de algoritmer företaget använder för att förutsäga vilka varor som kommer att efterfrågas i de olika delarna av USA.

Och om man ska tro Amazon själv så har det varit värt besväret.

– Vi har nyligen slutfört utrullningen av denna regionala distribution, och är positiva till de första tidiga resultaten. Mindre körning innebär lägre kostnader, mindre påverkan på miljön och kunder som får sina beställningar snabbare, skriver Andy Jassy.

Förklarar kaos i försörjningskedjan

Brevet innehåller även en beskrivning av ett antal andra förändringar och åtgärder som är riktade mot andra delar av jättebolaget. Andy Jassy deklarerar bland annat att Amazons dotterbolag AWS på allvar kommer att dyka in på marknaden för artificiell intelligens och chatbots.

Förändringarna på logistikfronten är dock de mest betydande och anmärkningsvärda, enligt den amerikanske konsulten Rick Watson, som är grundare och direktör för konsulthuset RMW Commerce Consulting.

– Tidigare, om varan inte var lokal/samma dag, kunde den bokstavligen skickas från var som helst i landet, låter det som. Det förklarar förra årets kaos i försörjningskedjan, begränsat utrymme, etc. De balanserade om hela sitt lagerutrymme och utvecklade och anammade en ny driftsmodell för försörjningskedjan. Det är verkligen ett riktigt jobb, skriver e-handelskonsulten i ett inlägg LinkedIN.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094