23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Ett fungerande vägnät - för både transport och resa

I Sverige är vi numera så vana att ha ett väl fungerande vägnät - åtminstone på de flesta orter i landet. Det har blivit en sån självklarhet att vi inte ens tänker på det och det fraktas och reses både när och fjärran. Förutom att en bra infrastruktur är bra att ha för alla leveranser som är viktiga så är den även bra för vanliga resenärer som är på väg på semester eller för att besöka släkt och vänner.

Sverige som turistmål

Sverigen är ett bra land att turista i och erbjuder storslagen natur i form av fjäll och berg i norr, fina stränder i söder och fantastiska raukar på Gotland. Läs mer här där det står mer om att besöka Gotland - men även om andra intressanta frågeställningar. Det enda du egentligen behöver för att resa i Sverige är ett bra navigeringssystem i bilen eller en bra karta med vägbeskrivningar i mobilen. Vissa navigeringssystem kan till och med beräkna rutten utefter vilken väg som är mest snål på bränsle eller ifall du vill undvika småvägar.

Svemester och hemester

Numera reser vi inom Sverige som aldrig förr och då har ordet semester skapat uttrycken “Svemester”  och “hemester” som helt enkelt betyder att du semestrar i ditt hemland. Men Sverige är ett avlångt land så avstånden kan bli stora, och på kaffeutansocker.se kan du bland annat läsa om hur stort Sverige egentligen är. Om det finns vissa orter eller län du gärna vill besöka kan du snabbt ta reda på hur många län som finns i Sverige på kaskad.nu - men även andra väsentligheter som hur en räv låter eller hur många ben man har i kroppen.

Stigar blir till vägar

På medeltiden fanns inte direkt några vägar utan de bestod mest av stigar som var ämnade att gå, rida eller transportera med häst och vagn. De kallades för hålvägar då slitaget gjorde så att det blev rännor, eller hål i stigen. Vägar i dagens mening började byggas först på 1500-talet men det tog mer fart under 1600-talet då militären lätt ville kunna transportera sig från ort till ort. År 1810 bestämdes det att vägstandarden i Sverige skulle klara att transportera sig i sju kilometer per timme eller en och en halv timme per mil. För att inte trötta ut hästarna så fanns det ställen, så kallade skjutshåll, längs med vägarna där man kunde byta häst för att, förhoppningsvis, få en utvilad häst. Mellan Stockholm och Göteborg fanns det 32 stycken skjutshåll.

Sänd till en kollega

0.046