23948sdkhjf

"Tydlig kommunikation kring leverans ger nöjdare kunder"

Descartes vd Lars Persson kommenterar den negativa utvecklingen kring svensk e-handel.

För första gången sedan Postnord började mäta den svenska e-handeln minskade aktiviteten under 2022. Det visade Postnords E-barometer som genomförts sedan 2006. E-handeln sjönk med hela 7 procent och den totala omsättningen landade på 136 miljarder kronor. 

Lars Persson är nordisk försäljningschef på mjukvarubolaget Descartes. Han kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

– E-barometern för helåret 2022 konstaterar att både samhället och e-handeln står inför tuffa tider, vilket gör det ännu viktigare att blicka framåt. I tider av svår ekonomi och tuff konkurrens är det viktigt att företagen kvalitetssäkrar hela säljprocessen och då även leveransen. Årsrapporten visar att allt fler får möjligheten att välja leveranssätt vid köp på nätet och företagen har även insett att tydlig kommunikation kring leveransprocessen ger nöjdare kunder, säger Lars Persson.

Årsrapporten visar att cirka 10 procent av de tillfrågade har e-handlat från utlandet den senaste månaden. Flest inköp sker från Tyskland, Kina är tvåa på listan och Storbritannien innehar tredjeplatsen. Men ett land som har blivit mer populärt när det gäller e-handel de senaste åren är Danmark som kommer in på en fjärdeplats med 10 procent av e-handel som sker utanför Sveriges gränser.

– E-handeln som sker över gränser är viktig även för den inhemska handeln. För att utrikeshandeln ska kunna fortsätta stå sig stark är det viktigt att företagen optimerar sin logistik och har ett effektivt och modernt tullsystem. Annars riskerar svenska företag att hamna på efterkälken, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125