Vi befinner oss på logistikbolagets terminal i Västberga, 30 minuter från T-centralen. Regionaltåg, pendeltåg och snabbtåg dundrar förbi utanför terminalbyggnaden.
2021 byggde Widriksson ut anläggningen med en ny våning om 2 000 kvadratmeter och solcellsanläggning på taket. De senaste åren har också följts av en rad expansioner och utökade samarbeten: bland annat verksamhet i Göteborg och samarbeten med BSH Home Appliances, Scanlog och elgrossisten Rexel för leverans av vitvaror och elektronik.
– Vi har mycket att tacka den e-handelsutveckling som varit de senaste åren. Vi har växt tillsammans med våra kunder, men även fått utökade förtroendeuppdrag. Det har gjort att vi har kunnat etablera oss i bland annat Göteborg, säger Foed Meliane.
Fokus de senaste åren har legat på utvecklingen av företagets leveransplattform samt omställningen till klimatneutralitet. Plattformen, WDDP, har enligt Foed Meliane lett till ökad kunskap om konsumentnytta och att förstå kundernas behov.
– Ibland kan man se att logistikbolag driver utveckling från ett transportoptimeringsperspektiv, eller att det finns konsumentbolag som endast driver utvecklingen från deras perspektiv. Det vi har gjort är att ha tagit båda delar och utifrån det utvecklat vår digitala leveransplattform.
Vilka områden identifierar ni som viktiga att växa inom?

– Om man tittar på last-mile marknaden finns det en tydlig och stark utveckling inom paketdistribution samt livsmedelsdistribution till privatpersoner. Jag skulle säga att vi, med anledning av att vi drivs av hållbara affärer, behöver hitta våra styrkor inom andra segment. Vi kan inte på ett enkelt sätt mäta oss med de aktörer som finns inom paket- och privatmarknaden. Vi nischar in oss på de gods och volymer som kräver lite extra. Det kan vara tungt eller ömtåligt gods, eller gods som ställer högre kompetenskrav på chauffören i form av hygienkrav, temperaturkrav eller kundbemötande säger Foed Meliane och fortsätter:
– Det är bra med kunder som ställer många och tydliga krav. Speciellt på en marknad som de senaste åren varit hypad och där det är risk att man tappar sin position.
Hur har i så fall den hårda konkurrensen på marknaden påverkat?
– Med bra tillväxt föds fler möjligheter, och man kan gallra mellan vilka kunder man vill växa med och vilka flöden vi ska lägga fokus på. Nackdelen är att det kan vara att växa så snabbt. På ett eller annat sätt får man växtvärk och det måste man hantera. En av strategierna vi har inför 2023 är definitivt att landa där vi befinner oss nu och säkra produktionskvaliteten innan vi börjar klättra vidare.
Med e-handel, last-mile och B2B menar Widriksson att de har spritt kundportföljen, men att det finns en risk vid lågkonjunktur om kunder drar ner på att handla på nätet i den omfattning man är van vid i dag. Utöver det identifierar han problematiken med företag som har gratis frakt för leveranser.
Widriksson Logistik
Widriksson Logistiks resa mot last-mile började med den nya inriktningen bolaget tog 1995, och under tidigt 00-tal sattes de första fordonen i rullning som transporterade hemleveranser av livsmedel till privatpersoner.
Dessförinnan, sedan mitten av 50-talet körde bolaget dagstidning för Aftonbladet och Expressens räkning, något pågick fram till 2017. Några år senare, 2019 bytte företaget namn från Widriksson Åkeri till Widriksson Logistik.
– Vi ser också en risk med transportaktörer som går ut med att skylta med fri frakt. Det är ett sätt som jag tycker hämmar vår möjlighet att ta betalt för våra tjänster. Det finns inget som heter fri frakt – inget är gratis. Det drabbar i slutändan någon där ute i logistikkedjan, säger han och fortsätter:
– Vi har sett att det går trender i det. En del kommer till insikt och har vänt i frågan och börjat ta betalt för frakt. Det sker genom att vi engagerar oss tillsammans, dels genom vår branschförening, dels genom att vi själva påverkar kunderna.
Är det svårt att få personer att betala för hållbara leveransalternativ?
– Det har alltid varit svårt att få kunder att betala för en lägre miljöpåverkan, och vi behöver paketera vårt erbjudande på ett sådant sätt som gör att det innehåller fler ingredienser än bara miljö. Vi pratar dels om flera hållbarhetsdimensioner; både fossilfria leveranser, schyssta arbetsvillkor och en ekonomisk långsiktighet, dels pratar vi om elektrifiering, innovation och digitalisering. Paketerar man det på ett sådant sätt får man med majoriteten av kraven som kunden efterfrågar och då det en hållbar affärsmöjlighet.
Att äga informationen är väldigt viktigt för oss. Foed Meliane
I mitten av 90-talet tog Widriksson, i samband med ägarbytet, avstampet mot hållbara transporter och 2006 började de första gasbilarna rulla på gatorna. Foed Meliane, som då jobbade inom trafikledningen på Widriksson, berättar att det fanns få drivmedelsstationer att tanka på.
Hur löste ni det då?
– Varje morgon ringde jag runt till Stockholms stationer som erbjöd fordonsgas, det var elva stycken. Jag ringde och kartlade vart det fanns bränsle. Hälften hade slut på bränsle varje dag, och en tredjedel hade trasiga pumpar, så det slutade med att det fanns tre – fyra stycken stationer varje morgon och det var dit vi fick skicka våra bilar. Det var inte optimalt eller hållbart, men det visar på förmågan och viljan att faktiskt testa och våga ta steget.
År 2030 har Widriksson som mål att vara klimatpositiva, och till 2023 ska företaget vara klimatneutrala. För att nå dit har de bland annat byggt en biogasstation för eget bruk och just nu håller en snabbladdsstation på terminalen att installeras. I dagsläget står elektrifiering på Widrikssons agenda, och bolaget har tio elbilar och tre till på ingång.
– Alla drivmedel påverkar klimatet på något sätt, och det behöver vi hantera. Som det ser ut nu behöver vi, för att nå neutralitet, hantera det genom utsläppsrätter. Vägen framåt är att samverka än mer, både i våra kundrelationer och med externa partners. Vi vill exempelvis erbjuda fossilfri tankning och snabbladdning för allmänheten.
Nyligen beslutade regeringen att minska klimatpremien, hur påverkar det er och branschen?
– Vi bygger aldrig våra affärer utifrån premier, subventioner eller dylikt. Man måste bygga affärer på långsiktighet och politiska beslut är ofta mer kortsiktiga tyvärr. Vi ser gärna att det finns långsiktiga strategier, beslut och lösningar som gör att vi kan se en kontinuitet, säger Foed Meliane och fortsätter:
–Volatiliteten och fluktuationen ska vi som aktörer hantera gentemot våra kunder. Ett exempel är drivmedelspriserna som återspeglas i form av ett drivmedelstillägg, det skapar ett merarbete för oss att hantera.
Vi nischar in oss på de gods och volymer som kräver lite extra. Foed Meliane
Förutom fortsatt arbete med klimatomställningen och som Foed Meliane beskriver, att få företaget ”att landa”, berättar han att de ska utforska off-peak leveranser.
– Off peak-leveranser bygger mycket på att det finns en infrastruktur hos mottagarna som gör det möjligt att ta emot gods vid de tillfällena. På så sätt kan vi dels minska trafiken dagtid, dels öka beläggningsgraden på den befintliga fordonsparken eftersom den kan rulla nattetid och dagtid. Det är ett sätt att optimera nyttjandet av de resurser vi har.
Vilka andra trender ser du inför 2023?
– Fortsatta trender är digitalisering och track-and-trace. Den är stark på privatmarknaden, men vi ser att den börjar glida in på B2B också. Att kunna spåra sin leverans till ett bygge och se när den kommer vara framme, det ser vi en ökad efterfrågan på, säger Foed Meliane och fortsätter:
– Det ska finnas ett mervärde än bara den fysiska transporten. Den stora vinningen är att förmedla information. Information blir mer och mer värdefull och att äga informationen är väldigt viktigt för oss.
Tre snabba frågor till Foed Meliane
Vad har ditt fokus varit hittills?
– Mitt fokus är att vi ska fortsätta växa på ett hållbart sätt. Vi vill att branschkollegor ser oss som ett exempel som fungerar, och som inte har växt explosionsartat snabbt utan fungerat med en kontinuitet över tid.
Vart befinner sig företaget om 5–10 år?
– Vi befinner oss definitivt i Sveriges fem största städer, vi har etablerat en modell för att skala upp bolaget geografiskt med hjälp av vår ägare Tempcon Group och våra systerbolag vilket innebär färre stora investeringar.
Vilka tekniska innovationer ser du att det kan bli mer av?
– AI förekommer redan på olika sätt i optimeringsfasen. Tittar man vidare på AI när det kommer till de fysiska fordonen så behövs det blandas in politik. Det är en process som säkert sträcker sig längre än 5–10 år om man ska få det att ske i en stor stad och i hela logistikkedjan, däremot kan man redan nu se att det fungerar i delar av logistikkedjan.