23948sdkhjf

Den kinesiska logistikmarknaden är fortfarande i Maersks sikte

Maersk-chefen lyfter fram Hongkong-baserade LF Logistics som ett exempel på hur företaget bör utöka sin logistikverksamhet.

Den kinesiska konsumentmarknaden är inte bara enorm, utan gradvis också fylld av rika konsumenter. Och hos danska A.P. Møller – Mærsk är intresset fortsatt stort för att ansvara för att ta varorna direkt till de kinesiska kundernas dörrar.

Det berättade bolagets verkställande direktör, Vincent Clerc, på en presskonferens i samband med presentationen av bolagets årsbokslut.

Bland företagets många logistikförvärv finns det Hongkong-baserade företaget LF Logistics, som Vincent Clerc lyfter fram som ett praktexempel på hur Mærsk bör utöka logistikverksamheten.

– I och med förvärvet av LF Logistics har vi fått några möjligheter i Asien som vi inte hade tidigare. Detta har gjort det möjligt för oss att betjäna Kina som konsumentmarknad. Det är något vi tycker är riktigt spännande, och något vi kommer att fortsätta titta på, säger han.

Ett annat exempel på Maersks verksamhet på den kinesiska logistikmarknaden kan vara bygget av det stora logistikcentret i Shanghai, som bland annat ska användas för regional distribution och förstärkning av logistikkedjorna i östra Asien.

Instabil marknad

De kinesiska marknaderna är dock osäker för tillfället. För det första har landets hårda coronarestriktioner dämpat efterfrågan och gjort det svårt att göra affärer i landet.

Samtidigt är den kinesiska fastighetsmarknaden både försvagad och extremt instabil och hotar att störta hela ekonomin.

– Vår verksamhet i Fjärran Östern har försämrats på grund av den svaga efterfrågan och hårda covid-19-politiken i Kina, skriver Mærsk själva i sina senaste redovisningar.

Förvärvsstrategi

Fokuset på den kinesiska logistikmarknaden ligger väl i linje med Maersks övergripande strategi att omvandla sig till ett logistikföretag.

Detsamma kan sägas om köpet av LF Logistics, som bara är ett av flera logistikföretag som har förvärvats de senaste åren. Andra inkluderar det holländska logistikföretaget B2C Europe och det amerikanska företaget Pilot Freight Services.

Och Mærsk fortsätter att ha ögonen öppna för företag som kan bidra med kompetens på samma sätt som LF Logistics.

– Vi är i alla fall redo att göra vad vi måste göra för att accelerera vår strategi, sa Vincent Clerc på presskonferensen, utan att dock nämna vare sig specifika kinesiska företag eller ge andra förslag på vem Mærsk kan tänka sig att förvärva.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062