23948sdkhjf

Komponentbristen: Vip-kö för ellastbilar

Om det inte finns tillräcklig laddinfrastruktur, grön el och vettiga elpriser, kommer inte Scanias nya ellastbilar lyckas, det menar Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania.

Scania har som mål att 2025 ska 10 procent av försäljningen av nya lastbilar vara elektriska, och 50 procent år 2030.

– Det är jättetufft så klart, men vi kommer ha elektriska alternativ framme till alla transportbehov. Vi är redo med produkter och laddsystem. Utmaningen i slutändan kommer handla om ”total cost of ownership” för transportören och det bygger på att det finns tillgång till grön el, säger Fredrik Allard, chef E-mobility Sverige, till Di.

Att man inom EU är beslutsam om att reducera Co2 så det lönar sig att använda el i stället för diesel är viktigt menar Fredrik Allard på.

Leveranstiderna på ellastbilar är idag korta. Detta tack vare att elfordon får en vip-kö förbi fossildrivna fordon i produktionen, vilket gör att de inte drabbas av komponentbrister.

– Vi vill inte att elektrifieringen ska bli långsammare av att det finns en viss komponentbrist. Vi har full fart på produktionen nu och 2025 kommer vi ha fordon för alla transportbehov, men det är en bit dit, säger Fredrik Allard.

För att elektrifieringen ska lyckas krävs tillräcklig laddinfrastruktur, grön el och ett bra elpris menar Fredrik Allard.

– Vi måste bygga ut elen och se till att business-caset inte dör med för höga elpriser. Det hänger helt och hållet på att elen inte blir för dyr. Antingen straffa ut fossila drivmedel eller subventionera gröna alternativ, säger Fredrik Allard.

Att man lyckas genomföra detta är något Fredrik ser positivt på. Han menar att energikrisen bör ses som en väckarklocka och att flera politiker och konsumenter har kommit till insikt att Sverige behöver bygga ut elproduktionen.

Scania är inblandade i flera pilotpartner-projekt där de levererat lastbilar för de absolut tyngsta segmentet. Boliden har världens tyngsta el-lastbil på allmän väg som kör malm mellan Renströmsgruvan och anrikningsverket med en totalvikt på 74 ton. 

– Det är som draw-backen på fordent är batterikapatciteten. Vi håller på att utveckla heavy-duty batterier ihop med Northvolt och de kommer sitta i de fordon som vi levererar nästa år, säger Fredrik Allard.

Batteriprojektet är viktigt både för Scanias tunga transport, och för Sverige som industrihub för grön energi anser Fredrik.

– Att vi har en egen och dessutom den grönaste batteritillverkningen i världen här i Norden, det är bra för hela Europa.

Heavy-duty batterierna kommer ge 624 kilowattimmar nästa år. Och sedan kommer de växla upp till 1.000 kilowatt-timmar.

Scania har tillsammans med Traton Group ett samarbetsprojekt med Dailmer och Volovi Lastvagnar att bygga 1700 laddstationer för tung laddning.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
TIP tar över EURO-Leasings trailerflotta i Danmark
Kraftig ökning av konkurser
Helautomatiserat när DHL öppnar sin nya terminal
Efter 2M-kollapsen: Maersk säljer ikoniskt containerfartyg till MSC
SLP köper ytterligare en logistikfastighet
Transportföretagen vill se justerade kör- och vilotidsregler
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.11