23948sdkhjf

Så kan sjöfarten elektrifieras

Det EU finansierade projektet Sea Li-ion, som kartlägger innovativa idéer och hållbara lösningar för att öka elektrifieringen av den maritima sektorn, avslutades i dag.

Medlemmarna i projektet, Stena Rederi, Port of Kiel, DNV, Port of Gothenburg, Stena Recycling and Batteryloop, kommer att presentera resultat från projektet som bland annat handlat om elektrifiering av sjöfarten.

Tillsammans har medlemmarna uppfyllt fyra aktiviteter och genomfört workshops gällande risk- och säkerhetsbedömning av energilager i hamnmiljö. Aktiviteterna är design för ESS för hamnar, bedömning av återvinningspotential av litium-ion batterier, bedömning av elnätspåverkan av ESS och ett affärs-case för ESS i hamn.

Det sistnämnda affärs-caset för el-färjor och energilager i hamnar genomfördes på Göteborgs hamn. Dock menar medlemmarna att placering av ett energilagersystem möjliggör att det går att frigöra effekt för andra behov.

”Då energilagret endast behövs under få timmar per dygn för laddning av el-färjan, kan det vid andra tidpunkter på dagen stötta elnätet med andra tjänster. Att ladda en el-färja kräver fem procent av Göteborgs totala elkonsumtion. I andra hamnar skulle ett energilager vara nödvändigt för att kunna möjliggöra laddning av en el-färja” skriver de i ett pressmeddelande.

– Även om kapaciteten är tillgänglig i nuläget i Göteborgs Hamn så finns det en osäkerhet vad gäller tillgänglig kapacitet och effekt inom de kommande fem till tio åren, med tanke på den ökade elektrifieringen av samhället, säger Viktor Allgurén Head of Innovation på Göteborgs Hamn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094