23948sdkhjf

Noll lastbilar när förbifarten genar förbi känslig ö

Ett 1,7 kilometer långt transportband är det hårt bultande hjärtat när Förbifart Stockholm drivs fram under Mälaren. Produktionen är uppbyggd kring den logistiklösning som krävs när det ska byggas i ett världsarv.
Startskottet gick 2016 i Skärholmen. Då sprängdes den första salvan för Förbifart Stockholm, som ska öppnas för trafik 2030. Förbifarten ska binda ihop södra och norra Stockholm. På vägen ”genar” man ut i vattnet – tunneln ska gå under Mälaren på sin väg från Kungens Kurva till Häggvik. Den dras därmed över, eller ska vi säga under, Lovön.

Ön är k...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Transportnet och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Han ska leda Göteborgs Hamn
Renoverade växellådor kan bli både billigare och bättre
Veckans konkurser – sju bolag lägger ner
Så mycket har Frode Laursen minskat koldioxidutsläppen
Lastbilstillverkaren Scania stänger sin fabrik – bygger om till el
Freja expanderar i Kina

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11