23948sdkhjf

Noll lastbilar när förbifarten genar förbi känslig ö

Ett 1,7 kilometer långt transportband är det hårt bultande hjärtat när Förbifart Stockholm drivs fram under Mälaren. Produktionen är uppbyggd kring den logistiklösning som krävs när det ska byggas i ett världsarv.
Startskottet gick 2016 i Skärholmen. Då sprängdes den första salvan för Förbifart Stockholm, som ska öppnas för trafik 2030. Förbifarten ska binda ihop södra och norra Stockholm. På vägen ”genar” man ut i vattnet – tunneln ska gå under Mälaren på sin väg från Kungens Kurva till Häggvik. Den dras därmed över, eller ska vi säga under, Lovön.

Ön är k...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095