23948sdkhjf

Noll lastbilar när förbifarten genar förbi känslig ö

Ett 1,7 kilometer långt transportband är det hårt bultande hjärtat när Förbifart Stockholm drivs fram under Mälaren. Produktionen är uppbyggd kring den logistiklösning som krävs när det ska byggas i ett världsarv.
Startskottet gick 2016 i Skärholmen. Då sprängdes den första salvan för Förbifart Stockholm, som ska öppnas för trafik 2030. Förbifarten ska binda ihop södra och norra Stockholm. På vägen ”genar” man ut i vattnet – tunneln ska gå under Mälaren på sin väg från Kungens Kurva till Häggvik. Den dras därmed över, eller ska vi säga under, Lovön.

Ön är k...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Transportnet och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Körde för fort – åtalas
Dachser satsar på AI fullt ut
Märsta Förenade i nytt uppdrag
DOM: Fel att utesluta SD-politiker ur facket
Stihl storinvesterar i nya logistiklösningar
Postnord miljardinvesterar i ny fordonsflotta
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.344