23948sdkhjf

Finnlines första hybrida ro-ro levererad

Med en ambition att bygga det största, miljövänliga lastfartyget för transport i Östersjön har rederiet Finnlines precis fått sin första hybrid ro-ro.

Lastfartyget har fått namnet 'Finneco I' och är det första av tre ro-ro-fartyg i Eco-klassen som byggs på China Merchants Jinling Shipyard, Jiangsu, i Kina. Enligt Finnlines kommer det 238 meter långa lastfartyget 'Finneco I' att vara i reguljär trafik i juni 2022.

Konceptplaneringen startade 2018 och målet var att skapa det mest miljövänliga fartyg som någonsin opererat i Östersjön. Ordern på tre ro-ro-fartyg undertecknades i maj 2018 och bygget av det första fartyget påbörjades i juni 2020.

Konstruktionen av de två systerfartygen har också gått framåt. Det andra ro-ro-fartyget, 'Finneco II', sjösattes i augusti 2021, det tredje, 'Finneco III', i november 2021. Alla tre fartygen kommer att sättas i Finnlines Östersjö-, Nordsjö- och Biscayatrafik under 2022.

Grön frakt

Finnlines uppger att jämfört med de största fartygen i dagens Finnlines-flotta kommer lastkapaciteten i hybridnybyggnaderna att öka med nästan 40 procent, då varje fartyg kan transportera 5,8 kilometer last. I praktiken innebär det att fartyget kan frakta cirka 400 trailers per dag och resa.

Klassificeringssällskapet Rina har tilldelat ytterligare en klassbeteckning "Green Plus" för fartygets miljöprestanda. Fartyget har utrustats med tvåtakts huvudmotorer, som har lägre bränsleförbrukning än fyrtaktsmotorer. Ett luftsmörjsystem under kölen kommer att minska friktionen och det hydrodynamiska motståndet och därmed minska bränsleförbrukningen och utsläppen. ’Finneco I’ har en batteribank på 5 MW som laddas under segling och 600 kvadratmeter solpaneler kommer också att generera el.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078