23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Endast två lätta transportbilar uppfyller säkerhetskrav

Endast två modeller uppfyller trafikforskarnas säkerhets- och utsläppskrav i Folksams årliga undersökning.

Endast 64 procent av lätta transportbilar i Sverige testas i Euro NCAP. Få lätta transportbilar krocktestas i Sverige, endast 64 procent testas i Euro NCAP. Folksam har listat årets lätta transportbilar med information om säkerhet och koldioxidutsläpp. Endast två modeller uppfyller trafikforskarnas krav: Volkswagen Caddy och Toyota Proace. Ytterligare två modeller får Folksams märkning: Isuzu D-Max och Toyota Hilux. 

– Vi ser att säkerhetsutrustning blir allt vanligare, men utvecklingen går mycket långsammare än för vanliga personbilar. Exempelvis har knappt en tredjedel av modellerna som säljs i Sverige idag standardutrustad autobroms på alla versioner, som jämförelsevis finns i över 90 procent av nya personbilar, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Transportbilarnas koldioxidutsläpp är också mycket högre än för personbilar. En jämförelse mellan dieseldrivna transport- och personbilar visar att utsläppen är cirka 35 procent högre för transportbilar i tjänsteviktgruppen 1700–2000 kg och för lättare transportbilar mellan 1400–1600 kg är utsläppen för diesel drygt 13 procent större än personbilar.

– Vid upphandling av transportfordon är ekonomi och lastförmåga ofta prioriterat, val av säkerhetsutrustning och vikten av utsläppsnivåer kommer lite i andra hand. Både el- och hybridbilar skulle göra stor klimatnytta i våra städer där hantverkarbilarna körs som mest, och bidrar till stora utsläpp, säger Anders Ydenius.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11