23948sdkhjf

Wibax väljer Scania

Kemikalieleverantören Wibax väljer Scania när de ska trafikera norra Sveriges vägar. I veckan levererades en 64 ton tung eldriven lastbil till Wibax.

– Vi har gjort vårt yttersta för att vara hållbara sedan företaget grundades 1986, och eftersom vi har identifierat transporter som vår största miljöpåverkan, är denna elektriska lastbil ett steg för att säkerställa att vi kan fortsätta med vår verksamhet med klimatet i åtanke. Under den här lastbilens livslängd kommer Wibax att minska CO2-utsläppen med upp till 1 400 ton, vilket gör den till en sann spelförändring, säger Jonas Wiklund, VD för Wibax Group.

– Detta är den första helt elektriska 64-tonnaren som vi sätter på vägen i kundverksamheten. Steg för steg visar vi att elektriska lösningar sker väldigt snabbt och för i princip alla segment, säger Fredrik Allard, Head of E-mobility, Scania.

Fordonets prestanda och lastkapacitet möjliggörs av utvecklingen av en betydligt starkare elmotor. Som en del av ett långsiktigt partnerskap kommer Scania och Wibax att arbeta tillsammans för att optimera användningen av fordonet över tid – inklusive laddning, batterilivslängd och ruttplanering.

Skellefteå Kraft har levererat laddinfrastrukturen. 

– Det är viktigt för oss att ligga i framkant i hållbarhetsfrågor. Det ska inte bara vara något du läser på ett papper; det borde betyda något på riktigt. Lättare elektrifierade lastbilar har funnits på marknaden ett tag, men för oss spelar det verkligen roll nu när vi kan elektrifiera våra 64 ton tunga laster. Våra värderingar är "bra kemi" och denna investering är i linje med det mottot. Dessa frågor har legat på bordet länge, men nu ser vi att efterfrågan på hållbara lösningar från marknaden ökar. Det här börjar hända på riktigt, säger Jonas Wiklund.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062